Technological high school students and ICT during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital99

Keywords:

students, high school, technological mastery, digital knowledge, performance

Abstract

In this article we present a synthesis of a research work developed during the COVID-19 pandemic with high school students from a technological high school in Banderilla, Veracruz. We put into play the theory of digital knowledge to define the skills and theoretical and instrumental knowledge for the use and management of ICT. In order to know the influence of the technological mastery on academic performance during the pandemic, an analysis was carried out by specialty of the technological high school to contrast the technological mastery in school performance according to the different areas in which the students of the high school are trained. technological high school. The methodology of the research work has been mixed, with the purpose of analyzing specific data on this correlation and knowing the opinion of the students regarding the use of ICT in their daily academic life. The promotion of the use of technological resources in the institution has been called into question. Among the results obtained, the advantage for students of having a good development in digital knowledge has been visualized, these are of great benefit for the development of their academic activities, especially those that have been carried out at a distance. ICTs continue to evolve, and this implies a greater development of student skills within their academic career.

Author Biography

Miguel Angel Casillas Alvarado, University of Veracruz, Mexico

Es licenciado en Sociología por la FCPyS de la UNAM, Maestro en Ciencias por el DIE-CINVESTAV-IPN, y doctor en Sociología por la École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) de Paris. Es socio del Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C., se interesa por temas como la educación superior, historia institucional, políticas educativas y agentes educativos y profesores, estudiantes y TIC.

Es investigador en la Universidad Veracruzana y Coordinador del Doctorado en Innovación en Educación Superior del Centro de Investigación e Innovación en Educación Superior de la Universidad Veracruzana (CIIES-UV) del 10 de febrero del 2020 a la fecha.

Ha publicado en revistas como: Revista mexicana de investigación educativaRevista de la Educación SuperiorCPUe Revista de Investigación educativa, Cuadernos interculturales, Sociológica, entre otras

References

Abric, J. (1994). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán.

Aguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (2), 801-811. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v10n2/v10n2a02.pdf

Álvarez, G. (2020). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/16/covid-19-cambiar-de-paradigma-educativo/

Baelo, R. y Cantón, I. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión. Revista Iberoamericana de Educación, 50 (7), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/1965

Casillas, M. (7 de febrero de 2022). Sálvese quien pueda. Educación Futura. http://www.educacionfutura.org/salvese-quien-pueda/

Casillas, M, y Ramírez, A. (2021). Saberes digitales en la educación: una investigación sobre el capital tecnológico incorporado de los agentes de la educación. Editorial Brujas. https://www.uv.mx/personal/mcasillas/files/2021/02/Libro.pdf

Casillas, M. y Ramírez, A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior, 48 (191), 97-111. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n191/0185-2760-resu-48-191-97.pdf

Casillas, M. y Ramírez, A. (2017). Saberes digitales de los docentes de educación básica. Una propuesta para la discusión desde Veracruz. Creative Commons. https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/06/Saberes-Digitales-SEV-libro-final.pdf

Casillas, M., Dorantes, J. y Ortíz, C. (2021). Representaciones sociales, educación y análisis cualitativo con IRaMuTeQ. México: BDH. Biblioteca Digital de Humanidades. https://www.uv.mx/bdh/files/2021/08/Libro-Representaciones-sociales-IRaMuTeQ.pdf

Mendoza, L. (2020). La educación en México en tiempos de COVID-19. Educación futura, 1-5. http://www.iisue.unam.mx/medios/educacion-futura-mencion-del-articulo-de-marion-lloyd-en-el-libro-educacion-y-pandemia-894.pdf

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Ramírez, A., Casillas, M. y Contreras, C. (2014). La incorporación de las TIC a la enseñanza universitaria de los idiomas [Trabajo académico, Universidad Veracruzana]. https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2014/02/ARM-TIC-en-idiomas.pdf

Sánchez, E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Educare, 7, 155-162. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.13

UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Unesco. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO).

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

12-06-2022

How to Cite

Rivas Aguilar, L. M., Casillas Alvarado, M. A., & Hernández Acosta, A. Z. (2022). Technological high school students and ICT during the COVID-19 pandemic. Transdigital, 3(5), 1–27. https://doi.org/10.56162/transdigital99

Issue

Section

Research reports

Categories

Most read articles by the same author(s)