Technological high school students and ICT during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital99Keywords:
students, high school, technological mastery, digital knowledge, performanceAbstract
In this article we present a synthesis of a research work developed during the COVID-19 pandemic with high school students from a technological high school in Banderilla, Veracruz. We put into play the theory of digital knowledge to define the skills and theoretical and instrumental knowledge for the use and management of ICT. In order to know the influence of the technological mastery on academic performance during the pandemic, an analysis was carried out by specialty of the technological high school to contrast the technological mastery in school performance according to the different areas in which the students of the high school are trained. technological high school. The methodology of the research work has been mixed, with the purpose of analyzing specific data on this correlation and knowing the opinion of the students regarding the use of ICT in their daily academic life. The promotion of the use of technological resources in the institution has been called into question. Among the results obtained, the advantage for students of having a good development in digital knowledge has been visualized, these are of great benefit for the development of their academic activities, especially those that have been carried out at a distance. ICTs continue to evolve, and this implies a greater development of student skills within their academic career.
References
Abric, J. (1994). Prácticas sociales y representaciones. Ediciones Coyoacán.
Aguilar, M. (2012). Aprendizaje y Tecnologías de Información y Comunicación: Hacia nuevos escenarios educativos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (2), 801-811. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v10n2/v10n2a02.pdf
Álvarez, G. (2020). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa A.C. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/16/covid-19-cambiar-de-paradigma-educativo/
Baelo, R. y Cantón, I. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la educación superior. Estudio descriptivo y de revisión. Revista Iberoamericana de Educación, 50 (7), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/1965
Casillas, M. (7 de febrero de 2022). Sálvese quien pueda. Educación Futura. http://www.educacionfutura.org/salvese-quien-pueda/
Casillas, M, y Ramírez, A. (2021). Saberes digitales en la educación: una investigación sobre el capital tecnológico incorporado de los agentes de la educación. Editorial Brujas. https://www.uv.mx/personal/mcasillas/files/2021/02/Libro.pdf
Casillas, M. y Ramírez, A. (2019). Cultura digital y cambio institucional de las universidades. Revista de la Educación Superior, 48 (191), 97-111. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v48n191/0185-2760-resu-48-191-97.pdf
Casillas, M. y Ramírez, A. (2017). Saberes digitales de los docentes de educación básica. Una propuesta para la discusión desde Veracruz. Creative Commons. https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/06/Saberes-Digitales-SEV-libro-final.pdf
Casillas, M., Dorantes, J. y Ortíz, C. (2021). Representaciones sociales, educación y análisis cualitativo con IRaMuTeQ. México: BDH. Biblioteca Digital de Humanidades. https://www.uv.mx/bdh/files/2021/08/Libro-Representaciones-sociales-IRaMuTeQ.pdf
Mendoza, L. (2020). La educación en México en tiempos de COVID-19. Educación futura, 1-5. http://www.iisue.unam.mx/medios/educacion-futura-mencion-del-articulo-de-marion-lloyd-en-el-libro-educacion-y-pandemia-894.pdf
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
Ramírez, A., Casillas, M. y Contreras, C. (2014). La incorporación de las TIC a la enseñanza universitaria de los idiomas [Trabajo académico, Universidad Veracruzana]. https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2014/02/ARM-TIC-en-idiomas.pdf
Sánchez, E. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) desde una perspectiva social. Educare, 7, 155-162. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.13
UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Unesco. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO).
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Liliana Marlen Rivas Aguilar, Miguel Angel Casillas Alvarado, Alma Zenaida Hernández Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.