Perceptions of Mexican highschool teachers about Wikipedia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital94

Keywords:

Educators, Highschool, ICT, Internet, Wikipedia, Information and Communication Technologies

Abstract

Highschool educators know that their students in this level use Wikipedia to search for information for both entertainment and academic purposes. Wikipedia is not exempt of mistakes, but due to its disruptive character of an online social constructed encyclopedia and clear participation structures the radical banning posture appears to be left behind. A critical and reflexive use of this resource not only will it foster students to search and find secondary source information, but also will it be seen as a virtual environment for the development of their information literacy and a series of attitudes oriented towards the critical thinking, collaboration, and participation. In this article we present the analysis of the perspectives a thousand Mexican educators have about Wikipedia, their general notions, experiences either positive or negative as well as their expectations.

References

Alonso de Magdaleno, M., & García, J. (2013). Colaboración activa en Wikipedia como método de aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 13-26.

Barujel, A., Varela, F. & Paragarino, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la competencia digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (89), 171-186.

Casillas, M. & Ramírez, A. (2021). Saberes digitales en la educación. Una investigación sobre el capital tecnológico incorporado de los agentes de la educación. Brujas.

Casillas, M., Ramírez, A., Carvajal, M. & Valencia, K. (2016). La integración de México a la sociedad de la información. En Téllez, C. E. (Coord). Derecho y TIC. Vertientes actuales. INFOTEC.

Casillas, M., Ramírez, A. & Morales, C. (2020). Los saberes digitales de los bachilleres del Siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 317-350.

Casillas, M. & Ramírez, A. (2018). El habitus digital: una propuesta para su observación. En Roberto Castro y Hugo Suárez (Coords.). Pierre Bourdieu en la sociología latinoamericana: el uso de campo y habitus en la investigación (pp. 317-342). 1ª. edición. Universidad Nacional Autónoma de México, Centro Regional de Investigaciones Multidisciplinarias.

Castells, M. (1996). La sociedad red. (Tomo 1). Alianza.

Claes, F. & Deltell, L. (2019). Wikipedia en español. Comportamiento de la comunidad hispanohablante en el trabajo colaborativo en Internet. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 25(3). https://doi.org/10.5209/esmp.66992

Cobo, C. (2006). Las multitudes inteligentes de la era digital. Revista Digital Universitaria, 7 (6), 1-17.

Fonseca, C., Piña, J., Ibarra, L. & Pérez, M. (2020). Docentes de bachillerato en México. Su heterogeneidad y particularidad. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-24. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.7

García Canclini, N. (1993). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. En N. García Canclini. El consumo cultural en México, 15-42.

Gibbs, G. (2012). El análisis de los datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Ediciones Morata.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural (1ª ed.). La Crujía.

Rädiker, S. & Kuckartz, U. (2020). Análisis de datos cualitativos con Maxqda: texto, audio y video. Maxqda Press.

Ramírez, A. & Casillas, M. A. (2018). MOOC: Saberes Digitales para Docentes. Lulu.

Ramírez, A. & Casillas, M. (2015). Los saberes digitales de los universitarios. En Jordi Micheli. Educación virtual y universidad, un modelo de evolución (pp. 77-106). Serie Estudios Biblioteca de Ciencias Sociales y Humanidades. Universidad Autónoma Metropolitana.

Ricaurte P. & Carli, A. (2016). El proyecto Wiki Learning: Wikipedia como entorno de aprendizaje abierto. Comunicar, XXIV (49), 1988-3293. https://doi.org/10.3916/C49-2016-06.

Rivoir, A., Escuder, S. & Rodríguez, F. (2017). Usos percepciones y valoraciones de Wikipedia por profesores universitarios. Revista Innovación Educativa, 17(75).

Tramullas, J. (2015). Wikipedia como objeto de investigación. Anuario ThinkEPI, 9, 223-226.

UNESCO (Ed.). (2016). Declaración Incheon y marco de acción. Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/ESP-Marco-de-Accion-E2030-aprobado.pdf

Wilson, C., Grizzlem, A., Tuazon, R., Akyempong, K. & Cheung, Ch. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. UNESCO.

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

01-06-2022

How to Cite

Ramírez Martinell, A., & Martínez Rámila, K. P. (2022). Perceptions of Mexican highschool teachers about Wikipedia . Transdigital, 3(5), 1–23. https://doi.org/10.56162/transdigital94

Issue

Section

Research reports

Categories

Most read articles by the same author(s)