Information and Communication Technologies, Augmented Reality and Attention to Diversity in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital9

Keywords:

inclusion, teacher training, tecnhologies, augmented reality

Abstract

In a ubiquitous and connected world of continuous change, educational institutions are reinventing themselves to incorporate new digital experiences into teacher training. To accomplish this, emerging technologies, such as Augmented Reality (AR), are visualized as educational responses to the realities of the moment. The aim of the research presented is to describe, analyse and interpret the training of Primary Education teachers in relation to Information and Communication Technologies and attention to diversity, and the application of augmented reality as an educational response. To this end, 20 subjects were interviewed (12 from the University of Barcelona, teachers and students; and 8 teachers from two primary schools). The results point to a clear invitation to question the current situation, to consider new educational policies, awareness and training in technologies and attention to diversity; the reformulation of the teaching and study plans of the Grade of Primary Education, betting on a basic and transversal training of inclusive education, and emerging technologies, such as RA, for the acquisition of digital teaching competence and the implementation of an inclusive system. 

References

Aguaded, I & Cabero, J. (Coord.) (2013). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza Editorial.

Aguaded, I. & Cabero, J. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas, Educar Especial 30 aniversario, 67-83.

Acevedo, S. (2018). Educación inclusiva y tecnologías de la comunicación. EDMETIC, Revista de Educación Mediática, 7(1), pp. IV-VII. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10516

Ainscow, M. & Miles, S. (2009). Desarrollando sistemas de educación inclusiva. ¿Cómo podemos hacer progresar las políticas de educación? En C. Climent (Coord). La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado, 161-170. Barcelona: ICE – Horsori.

Alexander, B., Adams Becker, S., Cummins, M. & Hall, C.(2017). Digital Literacyin Higher Education, Part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. Volume 3.4, August 2017. The New Media Consortium.

Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J. & Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100, 110-125. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002

Barton, L. (2009). Estudios sobre discapacidad y la búsqueda de la inclusión. Observaciones. Revista de Educación, 349, 1-52.

Boschma, J. & Groen, I. (2006). Generación Einstein: más listos, más rápidos y más sociales. Comunicarse con los jóvenes del siglo XXI. Keesie.

Cabero, J. (Dir.) (2014). La formación de profesorado en TIC: Modelo TPACK. Sevilla: Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla.

Cabero, J. & Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en Tecnologías de Información y Comunicación (TIC). Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11(2), 11-24

Cabero, J., Fernández, J. M. & Córdoba, M. (2016). Conocimiento de las TIC aplicadas a las personas con discapacidades. Construcción de un instrumento de diagnóstico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(17), 157-176.

Cabero, J. y García, F. (Coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.

Cabero, J., Leiva, J. J., Moreno, N. M., Barroso, J. & López, E. (2016). Realidad aumentada y educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.

Carbonell, E. (2017). Escoles inclusives, escoles de futur. Barcelona: Rosa Sensat.

Corbi, E., Martín, A. H., Musello, M., Sirignano, F. M. & Mac, I. (Eds) (2017). La pedagogía del Mediterráneo. Itinerarios, modelos y experiencias entre Italia y España. Sevilla: AFOE.

Díaz, D., Toledo, P. & Hervás, C. (2017). Augmented reality applications attitude scale (ARAAS): diagnosing the attitudes of future teachers. The New Educational Review, 50, 215-226.

Duart, J. M., Gil, M., Pujol, M. & Castaño, J. (2008). La universidad en la sociedad red. Barcelona: UOC / Ariel.

Echeita, G., Barrios, A., Gutiérrez, H. & Simón, C. (2008). Aulas inclusivas en una escuela para tod@s y con tod@s. Educadores: Revista de renovación pedagógica, 266, 30-42.

European Comission (2017). Strengthening European Identity through Education and Culture. Strasbourg: European Comission.

Fernández, B. (2018). La utilización de objetos de aprendizaje de realidad aumentada en la enseñanza universitaria de Educación Primaria. International Journal of Educational Research and Innovation, 9(2), 90-104.

Florian, L., Rouse, M. & Black-Hawkins, K. (2011). Researching achievement and inclusion to improve the educational experiences and outcomes of all learner'. Spanish Education Review, Aula, 17, 57-72.

Fombona, J. & Vázquez-Cano, E. (2017). Posibilidades de utilización de la geolocalización y realidad aumentada en el ámbito educativo. Educación XXI, 20 (2), 319-342.

Gallego, O. M., Barroso, J. y Marín, V. (2018). Análisis de la motivación de los estudiantes universitarios como productores de recursos educativos utilizando la Realidad Aumentada. Espacios, 39(25), 8 páginas. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a18v39n25/a18v39n25p08.pdf

Gurung, B. (2015). Pedagogías emergentes en contextos cambiantes: pedagogías en red en la sociedad el conocimiento. Enunciación, 20(2), 271-286.

Hernández, A. Mª. & Ainscow, M. (2018). Equidad e inclusión: retos y progresos de la escuela del Siglo XXI. Revista RETOS XXI – Discapacidad y Educación, 2, 15-22, https://doi.org/10.33412/retoxxi.v2.1.2056

Holstein, J. A. & Gubrium, J. F. (Eds.) (2008). Handbook of constructionist research. New York: Guilford Press.

Karatas, I., Tunc, M. P., Yilmaz, N., & Karaci, G. (2017). An Investigation of Technological Pedagogical Content Knowledge, Self-Confidence, and Perception of Pre-Service Middle School Mathematics Teachers towards Instructional Technologies. Educational Technology & Society, 20(3), 122-132.

Maquilón, J. J., Mirete, A. B. & Avilés, M. (2017). La realidad aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (2), 183-203.

Marín, V. (2017). The Relationships Between Augmented Reality and Inclusive Education in Higher Education. Bordón, 69(3), 125-142. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.51123

Martínez, S., Gutiérrez, J. J. & Fernández, B. (2018). Percepciones y uso de las TIC en las aulas inclusivas. Un estudio de caso. EDMETIC, Revista de Educación Mediática, 7(1), pp. 87-106. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10132

Martínez, S., Fernández, B. & Faunes, R. (2018). Diseños de objetos de Realidad Aumentada: experiencia con el alumnado de educación, 71-81. En C. López y J. Manso (Ed.). Transforming education for a changing world. Eindhoven: Editorial Adaya Press.

McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Una introducción conceptual. Madrid: Pearson Addison Wesley.

Molina, A. Mª. (2012). Las TIC en la Educación Superior como vía de formación y desarrollo competencial en la sociedad del conocimiento. ReiDoCrea. Revista electrónica de investigación Docencia Creativa. Vol. 1, pp. 106-114. https://www.ugr.es/~miguelgr/ReiDoCrea-Vol.1-Art.15-Molina.pdf

Montemayor, S. (Coord.). (2010). Materiales curriculares, integración de las TIC y atención a la diversidad. Madrid: IFIIE- Secretaria General Técnica, Ministerio de Educación.

Orozco, G.H., Tejedor, F. & Calvo, M.I. (2017). Meta-análisis sobre el efecto del software educativo en alumnos con necesidades educativas especiales. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 35-52.

Palomares, M. (Coord.) (2017). Una mirada internacional sobre la educación inclusiva. Propuestas de intervención y renovación pedagógica. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. http://doi.org/10.18239/jor_08.2017.01

Prendes, M. P. & Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361, 196-222.

Pujolas, P. (2012). Aulas inclusivas y aprendizaje cooperativo. Educatio Siglo XXI, 30(1) 89-112. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/viewFile/149151/132141

Pumares, L. y Hernádez, Mª. L. (2010). La formación del profesorado para la Atención a la Diversidad. Madrid: Editorial CEP.

Redecker, C. & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union.

Rodríguez, M. y Arroyo, M. J. (2014). Las TIC al servicio de la educación inclusiva. Digital Education Review, 25, 108-126.

Roig, R., Mengual, S. & Quinto, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria. Comunicar, 45(XXIII), 151-159.

Sharples, M., Mcandrew, P., Weller, M., Ferguson, R., Fitzgerald, E., Hirst, T., Mor, Y., Gaved, M. ( Whitelock, D. (2012). Innovating Pedagogy. Exploring new forms of teaching, learning and assessment, to guide educators and policy makers. Open University. Innovation Report 1.

Schmalstieg, D. y Höllerer, T. (2016). Augmented reality: principles and practice. Boston: Addison-Wesley.

Stangvik, G. (2014). Progressive special education in the neoliberal context. European Journal of Special Needs Education, 29(1), 91-104.

Starkey, L. (2011). Evaluating learning on the 21st Century: a digital age learning matrix. Technology. Pedagogy and Education, 20(1), 19-39.

Toledo, P. (2013). Las tecnologías de la información, la comunicación y la inclusión educativa. En J. Barroso y J. Cabero (eds.), Nuevos escenarios digitales, 411-426. Madrid, España: Pirámide.

UNESCO (2017). A guide for ensuring inclusion and equity in education. UNESCO.

Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Barcelona: Paidós.

Toboso, MN. & Aparicio, M. (2019). Entornos de funcionamientos robotizados. ¿Es posible unarobótica inclusiva?” Dilemata, Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 30, 171-185.

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea.

Valcárcel, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación educativa, 21, 119-131.

Zappala, D., Koppel, A. & Sushodolsky, M. (2011). Inclusión de TIC en la escuela para alumnos con discapacidad visual. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Tecnologías de Información y Comunicación-img

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

25-02-2020

How to Cite

Martínez Pérez, S. (2020). Information and Communication Technologies, Augmented Reality and Attention to Diversity in teacher training. Transdigital, 1(1). https://doi.org/10.56162/transdigital9

Issue

Section

Research reports

Categories