Teachers' perceptions on the development of basic distance education strategies during the confinement by Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital83Keywords:
teacher perception, ICT, lockdownAbstract
The pandemic caused by the SARS-CoV2 virus (Covid-19) has caused different havoc in the international context. In the particular case of education, it forced the different educational figures to improvise actions to learn along the way. Of these actors, it is recognized the relevance that teachers have had as agents of change and strategists who, under an emerging rationality and circumstantial learning, assumed in their own ways the atypical challenge of coping in non-face-to-face work. The general aim of the research was to analyze teachers' perceptions about their role in the development of distance education strategies during the season of confinement by Covid-19, emphasizing work mediated by ICT. A quantitative work of exploratory scope was carried out, with a non-experimental cross-sectional design, a representative sample at the state level in Durango, Mexico. The results show the frequent use of mobile applications for the planning, monitoring and evaluation of learning activities, as well as weaknesses in the formulation of instructional designs. Regarding performance, the teachers considered that their performance and the educational authorities were favorable, however, the students' learning is recognized as insufficient. As limitations of the study, there is the difficulty of conducting high-impact discussions as it is a topic based on emerging circumstances and an inconsistent theoretical framework for basic education.
References
Barraza, A. (11 de mayo de 2020). La enseñanza. La gran ausente en los esfuerzos educativos desarrollados en el contexto de la pandemia del COVID 19. Alternativa Educación. http://alternativaeducacion.com/?p=1054&fbclid=IwAR0u1l6yUIFCvYVtEH5RAz1Hw5Ys1fEBDDxQhdwLpYRb-DDwyFde87uznIo
Briones, G. (2002). Metodología de la investigación cuantitativa en las ciencias sociales. Colombia: ARFO Editores e Impresores
Cabero-Almenara, J. y Martínez Gimeno, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 247-268. DOI:10.30827/profesorado.v23i3.9421
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A. y Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1-18.
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens With eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
Cejas-León, R. & Navío Gámez, A. (2018). Formación en tic del profesorado universitario. Factores que influyen en la transferencia a la función docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 271- 293. DOI: 10.30827/profesorado.v22i3.8002
Escudero, A. (30 de abril de 2020). La Intermodalidad Educativa como base conceptual para el diseño de planes de continuidad educativa. Publicaciones COMIE. Disponible en http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/30/la-intermodalidad-educativa-como-base-conceptual-para-el-diseno-de-planes-de-continuidad-educativa/
Flores-Crespo, P. (13 de mayo de 2020). Hacia un plan para aprender: Propuestas desde la investigación. Revista nexos. https://educacion.nexos.com.mx/?p=2300&fbclid=IwAR2LuGr5yK3benV7GYP7KWuyjicNEGaV8Qpt4XqTBzUUmXeOsQskYvWbuTw#.XrwOxvfqwEt.facebook
García-Peñalvoa, F.J., Corellb, A., Abella-Garcíac , V. Grande, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Ediciones Universidad de Salamanca, 21(12). https://doi.org/10.14201/eks.23013
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill
Hooper, S. & Rieber, L. P. (1995). Teaching with technology. In A. C. Ornstein (Ed.), Teaching: Theory into practice, (154-170). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
Kem-Mekah, O. (2020). Enseñanza en línea durante la crisis del Covid-19 en la educación universitaria camerunesa: logros y desafíos. Ehqidad International Welfare Policies and Social Work Journal. (14), 57-74. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2020.0012
Krumsvik, R. J. (2014). Teacher educators' digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269-280, https://10.1080/00313831.2012.726273
Ladino, D. F., Bejarano, B. P., Santana, L. O., Martínez, O. y Cabrera, D. F. (2018). Diseño de aprendizaje a partir de las posibilidades de las ecologías de aprendizaje en educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (53), 35-52. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/963/1411
Martí, R., Gisbert, M., & Larraz, V. (2018). Ecosistemas tecnológicos de aprendizaje y gestión educativa. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (64), 1-17 (384). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.64.1025
Martínez-Garcés, J. y Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Mérida, Y. y Acuña, L.A. (2020). Covid-19, Pobreza y Educación en Chiapas: Análisis a los Programas Educativos Emergentes. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social. 9(3) https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.004
Mishra, P. & Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017- 1054. https://10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Perines, H. y Murillo, J. (2017). Percepciones de los docentes en formación sobre la investigación educativa. Estudios Pedagógicos. 43(1). https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v43n1/art15.pdf
Picón, G.A., González de Caballero, K., y Paredes, N. (2020). Rendimiento y capacitación educativa en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia covid-19. Scielo preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.778
Pidgeon, N. F. (1998), Risk assessment, risk values and the social science programme: why we do need risk perception research, Reliab Engineering Syst Safety, 59: 5-15. https://doi.org/10.1016/S0951-8320(97)00114-2
Sánchez, M., Martínez, A.M., Torres, R., de Agüero, M. Hernández, A. K., Benavides, M. A., Jaimes, C. A. y Rendón, V. J. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria (RDU), 21(3), 2-24. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12.
Sandí Delgado, J.C., y Sanz, Cecilia V. (2020). Juegos serios para potenciar la adquisición de competencias digitales en la formación del profesorado. Revista Educación, 44(1), 471-489. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37228
SEP (2019). Modelo Educativo: Una Nueva Escuela Mexicana. SEB. http://www.nuevaescuelamexicana.mx/que-es-la-nueva-escuela-mexicana-nem/
SEP (2019b). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2018-2019. SEP. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_bolsillo.pdf
Unesco (2016). Tecnologías digitales al servicio de la calidad educativa. Santiago de Chile: Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245115
Xarles, G. y Martínez, P. (2020). Docencia no presencial de emergencia: Un programa de ayuda de emergencia en el ámbito de la educación superior en tiempos de la Covid-19. Análisis Carolina, (32), 1-12. https://doi.org/10.33960/AC_32.2020
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Netzahualcoyotl Bocanegra Vergara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.