Online education and the role of motivation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital8

Keywords:

Online education, Motivation, Self-Determination Theory

Abstract

The online courses dropout is significantly higher than traditional courses and educational institutions are worried about this problem. Through the review of scientific literature, which tries to explain the dropout of students from online education, it is identified the motivation, the communication problems and the degree of social and academic integration which are some of the main reasons for dropping out of online courses. To consider motivation as a factor that causes abandonment, a review of Self-Determination Theory (SDT) is presented and, after being applicated to educational, sports, job and clinical domains, has managed to continue in force. SDT links the personality, the human motivation and the optimal functioning, postulating both, the intrinsic motivation and the extrinsic motivation have a great influence on individuals and their behavior. Finally, it is discussed the connection between SDT and the findings of recent research that try to identify relevant categories of abandonment in online education and propose actions to avoid the feeling of isolation in students helping them to increase their motivation in order to remain in an online course. 

References

Abril-Lancheros, M. S. (2018). Motivación del aprendizaje en linea. Revista Panorama, 12(22), 43–56. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i22.1137

Aduayi-Akue, J., Lotchi, K., Parveen, S., Onatsu, T., & Pehkonen-Elmi, T. (2017). Motivation of Online Learners. Envolving Pedagogy. Recuperado de https://verkkolehdet.jamk.fi/evpeda/2017/01/25/motivation-of-online-learners/

Borges, F. (2012). La frustración del estudiante en línea. Causas y acciones preventivas. Digithum, 7, 37–39. https://doi.org/10.7238/d.v0i7.536

Cerasoli, C. P., Nicklin, J. M., & Ford, M. T. (2014). Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance: A 40-year meta-analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 980–1008. https://doi.org/10.1037/a0035661

Chiecher, A. C. (2019). Estudiantes en contextos de educación a distancia. Variables vinculadas con el logro académico. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 203. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23368

Deci, E., & Ryan, R. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182–185. https://doi.org/10.1037/a0012801

Escudero-Nahón, A., & Núñez, A. (2016). Motivaciones paradógicas. Estudio de teoría fundamentada sobre los factores de deserción en los MOOC. En A. Herrera, G. Xicoténcatl, & E. Rubalcava (Eds.), TIC en la investigación e innovación educativa (pp. 9–42). Querétaro: Universidad Autónoma de Querétaro.

Esteban, M., Bernardo, A., Tuero, E., Cerezo, R., & Núñez, J. (2016). El contexto sí importa: identificación de relaciones entre el abandono de titulación y variables contextuales. European Journal of Education and Psychology, 9(2), 79–88.

García-Aretio, L. (2019). El problema del abandono en estudios a distancia. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 245–270. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22433

Gutiérrez, R., & García, A. (2016). ¿Cómo mejorar la calidad, la motivación y el compromiso estudiantil en la educación virtual? Campus Virtuales, 5(1), 74–82. Recuperado de http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/116/105

Hartnett, M. (2016). The Importance of Motivation in Online Learning. En Motivation in Online Education (pp. 5–32). https://doi.org/10.1007/978-981-10-0700-2_2

La Madriz, J. (2016). Factores que promueven la deserción del aula virtual. Orbis, Revista Científica Ciencias Humanas, 12(35), 18–40.

Lazowski, R. A., & Hulleman, C. S. (2016). Motivation Interventions in Education: A Meta- Analytic Review. Review of Educational Research, 86(2), 602–640. https://doi.org/10.3102/0034654315617832

López-Fuentes, R., & Sánchez-Hernández, P. (2015). Interacción entre autodeterminación y rendimiento del alumnado universitario al elegir la tarea. Revista Opción, 31(6), 448–460.

Morgado, L., Neves, A., & Teixeira, A. (2016). Acolhimento e integração como valor estratégico: análise do sistema institucional de apoio ao estudante virtual da UAb. En M. Cruz & Á. Sánchez-Elvira (Eds.), Claves innovadoras para la prevención del abandono en instituciones de educación abierta y a distancia: experiencias internacionales (pp. 27–55). Santiago de los Caballeros: UAPA-AIESAD.

Reeve, J. (2010). Motivaciones intrínsecas y extrínsecas. En Motivación y emoción (5a edición, pp. 81–104). México, D.F.: McGraw-Hill.

Sánchez-Elvira, Á. (2016). ¿Cómo desarrollar un sistema de apoyo al estudiante de calidad en entornos mediados por tecnología? Experiencias de la UNED de España. En M. Cruz & Á. Sánchez-Elvira (Eds.), Claves innovadoras para la prevención del abandono en instituciones de educación abierta y a distancia: experiencias internacionales (pp. 195–264).

Selvi, K. (2010). Motivating factors in online courses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 819–824. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.110

Stover, J., Bruno, F., Uriel, F., & Fernández, M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(2), 105–115.

Vallerand, R. J., Koestner, R., & Pelletier, L. G. (2008). Reflections on self-determination theory. Canadian Psychology, 49(3), 257–262. https://doi.org/10.1037/a0012804

La educación en línea y el rol de la motivación-img

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

14-03-2020

How to Cite

Núñez Urbina, A. A. (2020). Online education and the role of motivation. Transdigital, 1(1). https://doi.org/10.56162/transdigital8