This is an outdated version published on 09-09-2021. Read the most recent version.

Effects of the use of b-learning in nursing students: a gender perspective analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital62

Keywords:

B-learning, college student, nursing, gender

Abstract

Currently, the use of b-learning is widely spread at different educational levels. However, in higher education there is still a literacy digital gap, due to student attributes and institutional factors; there is a lack of digital culture in nursing education. The objective of this study was to analyze, from a gender perspective, the effects of the use of b-learning in students of the Nursing Degree of the Autonomous University of Querétaro. The design was based on participatory action research with a group of 28 students at a university subject. The qualitative partial results present five groups of categories: 1) Digital technology, 2) Learning, 3) Institutional factors, 4) Family and 5) Gender. These suggest that there is a disadvantage between women and men to solve academic tasks with the use of b-learning due to differentiated factors, the particularities, and dynamics of the family, as well as the impact caused by the characteristics of the educational institution. It is concluded that universities face not only the lack of resources to achieve a digital culture, but also, in the case of nursing, to cope with the effects of the dynamics and idiosyncrasies of each family to which the students belong, which has an important effect.

References

Aydin, M. (2021). Does the digital divide matter? Factors and conditions that promote ICT literacy. Telematics and Informatics, 58, 101536. https://doi.org/ 10.1016/j.tele.2020.101536

Bawack, R. E., & Kala Kamdjoug, J. R. (2020). The role of digital information use on student performance and collaboration in marginal universities. International Journal of Information Management, 54, 102179. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102179

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22(2), 94–98. https://doi.org/ 10.1016/j.edumed.2020.11.014

Cabero Almenara, J., & Marín-Díaz, V. (2018). Blended learning y realidad aumentada: experiencias de diseño docente. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 57–74. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18719

Castaño, C. (2016). La brecha de género en la 4a revolución industrial. En ¿Una nueva Revolución Industrial?. Economía digital y trabajo. (pp. 97–105). Confederación Sindical de Comisiones Obreras. https://www.ccoo.es/152806c7bbdfac28c2bde95f40e00c0d000001.pdf

CEPAL. (2021). Datos y hechos sobre la transformación digital. Séptima Conferencia Ministerial sobre la Sociedad de la Información de América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/46766/S2000991_es.pdf

Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI. Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En Manual de Investigación Cualitativa. Vol III. Estrategias de Investigación Cualitativa. (1a, pp. 270–325). Gedisa.

De la Garza Reyes, A., & Tellez Carvajal, E. (2016). Género y TIC. Por una sociedad de la información con perspectiva de género. En Derecho y TIC. Vertientes actuales (pp. 49–78). Instituto de Investigaciones Jurídicas. Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.infotec.mx/work/models/Infotec/Publicaciones/Derecho-y-TIC-Vertientes-actuales.pdf

Dida, S., Hafiar, H., Kadiyono, A. L., & Lukman, S. (2021). Gender, education, and digital generations as determinants of attitudes toward health information for health workers in West Java, Indonesia. Heliyon, 7, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e05916

García-Aldeco, A., Guzmán Flores, T., & Pons Bonals, L. (2020). Experiencias de educación a distancia en México: la enfermería en la Universidad Autónoma de Querétaro. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(40), 235–251. https://doi.org/10.21703/rexe.20201940garcia13

García Aguilera, F. J., Leiva Olivencia, J. J., Espíndola Fontoura, E., & Piccoli Fontoura, F. A. (2021). Inclusión social de mujeres rurales a través de programas de alfabetización digital para el empleo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 15–25. https://doi.org/10.5209/rced.67590

García Aretio, L. (2018). Blended learning y la convergencia entre la educación presencial y a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 9. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.19683

George-Reyes, C. E. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1), 1–17. https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/15/5

Gisbert-Cervera, M., Espuny-Vidal, C., González-Martínez, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para autoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(1), 16. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev151ART5.pdf

Gnambs, T. (2021). The development of gender differences in information and communication technology (ICT) literacy in middle adolescence. Computers in Human Behavior, 114, 106533. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106533

Guillén-Gamez, F. D., & Mayorga-Fernández, M. J. (2020). Identification of Variables that Predict Teachers’ Attitudes toward ICT in Higher Education for Teaching and Research: A Study with Regression. Sustainability, 12. https://doi.org/10.3390/su12041312

Gutiérrez-Castillo, J. J., Cabero-Almenara, J., & Estrada-Vidal, L. I. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Espacios, 38(10). https://www.revistaespacios.com/a17v38n10/a17v38n10p16.pdf

Hernández-Limonchi, M. P., & Ibarra-Uribe, L. M. (2019). Conciliación de la vida familiar y laboral. Un reto para México. Iztapalapa Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 86(40), 159–184. https://doi.org/10.28928/ri/862019/aot2/hernandezlimonchim/ibarrauribel

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2013). La investigación acción-participativa. La acción comunicativa y la esfera pública. En Manual de Investigación Cualitativa. Vol III. Estrategias de Investigación Cualitativa. (pp. 361–439).

Llorente Cejudo, M. de C. (2008). Blended Learning para el aprendizaje en nuevas tecnologías aplicadas a la educación: un estudio de caso [Universidad de Sevilla]. http://hdl.handle.net/11441/15015

Martínez-Domínguez, M. (2020). Digital inequality in Mexico: an analysis of the reasons for non-access and non-use of the internet. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 10(19), 1–19. https://doi.org/10.32870/Pk.a10n19.519

Mendez Guijon, F., & Morales Barrera, M. C. (2020). Diseño de un ambiente de aprendizaje blended learning como propuesta de innovación educativa en la Universidad de la Sierra de Juárez. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.731

Montero Delgado, J. A., Merino Alonso, F. J., Monte Boquet, E., Ávila de Tomás, J. F., & Cepeda Díez, J. M. (2019). Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educación Médica. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.02.010

OCDE. (2002). Reviewing the ICT sector definition: Issues for discussion. Organisation for Economic Co-operation and Development. http://www.oecd.org/digital/ieconomy/20627293.pdf

OPS (2021). Hoja Informativa. Enfermería.https://www.paho.org/es/temas/enfermeria

Palomé-Vega, G., Escudero-Nahón, A., & Juárez Lira, A. (2020). Impact of a b-learning Strategy on the Digital Competences and Learning Styles of Nursing Students. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.726

Pérez-Escoda, A., Lena-Acebo, F. J., & García-Ruiz, R. (2021). Brecha digital de género y competencia digital entre estudiantes universitarios. Aula Abierta, 50(1), 505–514. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.505-514

Pinto, M., Sales, D., & Fernández-Pascual, R. (2019). Gender perspective on information literacy: An interdisciplinary and multidimensional analysis within higher education settings. Library & Information Science Research, 41(4), 100979. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2019.100979

Ramírez Mera, U., & Barragán López, J. F. (2018). Autopercepción de estudiantes universitarios sobre el uso de tecnologías digitales para el aprendizaje. Apertura, 10(2), 94–109. https://doi.org/10.18381/Ap.v10n2.1401

Salinas., J., De Benito, B., Pérez, A., & Gisbert, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 195. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859

Sánchez-Bello, A. (2015). Perspectivas teóricas de género: status questionis del impacto en el sistema educativo. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 67, 111–127. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i67.2184

Scherer, R., & Siddiq, F. (2019). The relation between students’ socioeconomic status and ICT literacy: Findings from a meta-analysis. Computers & Education, 138, 13–32. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.011

Serret Bravo, E. (2011). Hacia una redefinición de las identidades de género. Revista de Investigación y Divulgación Sobre los Estudios de Género, 18(9), 71–98. http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/generos/article/view/612/536

Siddiq, F., & Scherer, R. (2019). Is there a gender gap? A meta-analysis of the gender differences in students’ ICT literacy. Educational Research Review, 27, 205–217. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.03.007

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía.

Trejo Martínez, F. (2013). Enfermería: del arte a la ciencia o de la ciencia al arte. Enfermería Neurológica, 12(1), 95–97. https://www.medigraphic.com/pdfs/enfneu/ene-2013/ene132g.pdf

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

09-09-2021

Versions

How to Cite

Palomé-Vega, G. (2021). Effects of the use of b-learning in nursing students: a gender perspective analysis. Transdigital, 2(4). https://doi.org/10.56162/transdigital62

Issue

Section

Research reports

Categories