Development of a mobile application with App Inventor for the registration of students for the Summer of Scientific Research at the Juárez Autonomous University of Tabasco, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital358Keywords:
android, app inventor, low-code programming, cloud database, prototypeAbstract
This research developed a mobile application prototype to optimize student registration for the Summer of Scientific Research at the Juarez Autonomous University of Tabasco, Mexico. The aim was to improve accessibility and user experience compared to the current system, as registration for students and interaction with teachers was simplified. App Inventor was used to develop the application, as it allows you to create applications for Android without having to write source code. In addition, two databases were designed, one local with SQLite and another in the cloud using the Airtable platform. The application was designed with an intuitive graphical interface using standard App Inventor components, and extensions were integrated to connect with SQLite and Airtable. The research method used allowed us to collect, develop and evaluate the mobile application with user feedback. The tests showed that the application is effective for student registration and allows administrators to monitor applicants in real time. In conclusion, App Inventor, and free tools to manage databases are effective for developing mobile applications that improve educational processes.
References
Airtable. (2024). The fastest way to build apps. Página web oficial de Airtable. https://www.airtable.com
Angarita Reina, F., Aparicio Durán, B. A., Arias Quintero, P. A., Gómez Salgado, L., Gil Herrera, R. de J., & Delgado, D. R. (2024). Securing mobility in Bucaramanga: Road safety control based on a mobile application. Ingeniería Solidaria, 20(1), 1-22. https://doi.org/10.16925/2357-6014.2024.01.07
App Inventor. (2024a). MIT App Inventor. Página web oficial de MIT App Inventor. https://appinventor.mit.edu
App Inventor. (2024b). MIT App Inventor-Related Research. Página web oficial de MIT App Inventor. https://appinventor.mit.edu/explore/research
GitHub. (2024). frdfsnlght/aix-SQLite. Página web oficial de GitHub. https://github.com/frdfsnlght/aix-SQLite
Caro-Duque, S., López-Fernández, N., Morales-Cardenas, C., Villate-Obando, N., & Torres-Moreno, M. E. (2023). Hablemos–aplicación móvil para pacientes con problemas de salud mental. Revista Colombiana de Computación, 24(2), 12–28. https://doi.org/10.29375/25392115.4422
Cortés Velazquez, F., Castillo Quiroz, G., Cruz Luna, M., & Hernández Cabrera, H. (2021). Diseño de una app como herramienta de apoyo para la enseñanza-aprendizaje del álgebra básica. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 9(18), 62–76. https://doi.org/10.36825/RITI.09.18.006
Filippi, J. L., Lafuente, G., & Bertone, R. (2017). Aplicación móvil como instrumento de difusión. Multiciencias, 16(3), 336-341.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Kaddipujar, M., Rajan, J., & Kumbar, B. D. (2022). Mobile Application Development Using MIT App Inventor: An Experiment at Raman Research Institute Library. Bulletin of the AAS, 54(2). https://doi.org/10.3847/25c2cfeb.d68a2a42
Kun, K. (2024). Airtable extension. Página web oficial de Estación Fuyun. https://kevinkun.cn/airtable
Martinez-Baquero, J. E., & Rodríguez-Umaña, L. A. (2022). Uso de aplicaciones móviles como herramienta de apoyo tecnológico para la enseñanza con metodología steam. Revista Politécnica, 18(36), 75–90. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v18n36a6
Otero Escobar, A. D., & Mercado del Collado, R. J. (2024). Usabilidad de una aplicación móvil dirigida al aprendizaje de algoritmos. Transdigital, 5(9), e300. https://doi.org/10.56162/transdigital300
Pressman, R. S. (2014). Ingeniería de software: Un enfoque práctico. (8ª ed.). McGraw-Hill Education.
Ruiz Rivera, M. E., Torres Dávila, G., & Ruiz Lizama, E. (2021). Diseño y desarrollo de un aplicativo móvil educativo para optimizar la comunicación e interacción entre los miembros de las instituciones educativas en tiempo real. Industrial Data, 24(1), 277-307. https://doi.org/10.15381/idata.v24i1.19421
Salazar Martínez, V., Oliveri Rivera, A. Y., & Martínez Ramos, S. A. (2024). Vigilancia social con una aplicación móvil para la comunidad ciclista del municipio de Querétaro, México. Transdigital, 5(9), e291. https://doi.org/10.56162/transdigital291
Silva-Peñafiel, G. E., Córdova-Vaca, A. M., Chicaiza-Angamarca, D. K., & Villagómez-Bardellini, E. J. (2022). Implementación de una aplicación móvil informativa en tiempo real para el centro de propaganda y comunicación social. Polo del Conocimiento, 7(6), 1107-1121.
Sommerville, I. (2016). Ingeniería de software. (10ª ed.). Pearson Educación.
SQLite. (2024). Most Widely Deployed and Used Database Engine. Página web oficial de SQLite. https://www.sqlite.org/mostdeployed.html
SQLite Browser. (2024). DB Browser for SQLite. Página web oficial de SQLite Browser. https://sqlitebrowser.org
UJAT. (2023a). Convocatoria 2023. XIX Verano de la Investigación Científica. Página web oficial de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. https://veranocientifico.ujat.mx/Content/Doctos/Lineamientos%20XIX%20VIC%202023.pdf
UJAT. (2023b). Licenciaturas. Página web oficial de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. https://www.ujat.mx/462/Licenciaturas
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Janeth Oramas-Pérez, Oscar Chavez-Bosquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.