Collaborative writing to develop written communication and research skills in higher education
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital352Keywords:
collaborative writing, academic writing, research skills, higher education, didactic-pedagogical strategyAbstract
Collaborative writing (CE) is a teaching strategy to develop research and written communication skills in students of the Bachelor of Science in Education. The CW organizes the classroom with cooperative learning and collaborative learning to develop investigative and written communication skills. For this reason, the need arises to analyze the theoretical approaches of collaborative and cooperative learning to professionally train students. Likewise, current research indicates that designing didactic-pedagogical strategies develop collaborative and research skills when constructing and producing academic texts. In addition, information and communication technologies also develop these skills.
References
Álvarez, G., Bassa, L., & González López, A. G. (2018). Escritura colaborativa en entornos de formación virtual de una asignatura universitaria sobre Tecnología Educativa. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (27), 179-202. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i27.2562
Bruffee, K. (1993). Collaborative Learning: Higher Education, Interdependence, and the Authority of Knowledge. Johns Hopkins University Press.
Bustos Sánchez, A. (2009). Escritura Colaborativa en línea. Un estudio preliminar orientado al análisis del proceso de co-autoría. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12(2), 33-55.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica. https://www.aacademica.org/paula.carlino/3.pdf
Castelló Badia, M. (2009). Escribir trabajos de investigación con alumnos de grado. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 5, 21-29.
CENEVAL. (2022). Guía para el sustentante Examen General para el Egreso de la Licenciatura en Pedagogía-Ciencias de la Educación EGEL Plus EDU. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
Corcelles, M., Cano, M., Mayoral, P., & Castelló, M. (2017). Enseñar a escribir un artículo de investigación mediante la revisión colaborativa: Percepciones de los estudiantes. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 50(95). https://revistasignos.cl/index.php/signos/article/view/132
Goikoetxea, E., & Pascual, G. (2002). Aprendizaje Cooperativo: Bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XX1, 5(2002), 227-247. https://doi.org/10.5944/educxx1.5.1.392
Hayes, J. R. (2000). A new framework for understanding cognition and affect in writing. En R. Indrisano & J. R. Squire (Eds.), Perspectives on writing: Research, theory, and practice (pp. 6–44). International Reading Association.
Hernández Rojas, G., Sánchez González, P., Rodríguez Varela, E. I., Caballero Becerril, R., & Martínez Martínez, M. (2014). Un entorno B-Learning para la promoción de la escritura académica de estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(61), 349-375.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company.
Kagan, S., & Kagan, M. (1994). Kagan Cooperative Learning. Resources for Teacher.
Kittle, P., & Hicks, T. (2009). Transforming the Group Paper with Collaborative Online Writing. Pedagogy, 9(3), 525–538. https://doi.org/10.1215/15314200-2009-012
Lara Villanueva, R. S. (2014). Los procesos de construcción social y cognitiva en el aprendizaje cooperativo y colaborativo. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 3(5). https://doi.org/10.29057/icshu.v3i5.935
López-Gil, K. S., & Pedraza Ramírez, C. E. (2016). Características de la escritura colaborativa en línea de textos multimodales en un curso virtual. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 37. http://dx.doi.org/10.1344/BiD2016.37.14
Lowry, P. B., Curtis, A., & Lowry, M. R. (2004). Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice. The Journal of Business Communication, 41(1), 66-99.
Martínez Rodríguez, D., & Márquez Delgado, D. L. (2015). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias Pedagógicas, 24, 347–360. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.022
Montes de Oca Recio, N., & Machado Ramírez, E. F. (2009). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: ABSTI. Humanidades Médicas, 9(3).
Moreno Bayardo, M. G. (2005). Potenciar la educación. un currículum transversal de formación para la investigación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 520-540.
Neira Martínez, A., & Ferreira Cabrera, A. (2011). Escritura académica: un modelo metodológico efectivo basado en tareas y enfoque cooperativo. Literatura y lingüística, (24), 143-159.
OCDE. (2012). Informe PISA 2009: Lo que los estudiantes saben y pueden hacer: Rendimiento de los estudiantes en lectura, matemáticas y ciencias. Santillana.
Pérez Múnera, D. A. (2019). La importancia de las habilidades de oralidad y escritura en la investigación formativa. Revista Reflexiones y Saberes, (10), 2–9. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1065
Ranz López, A. E. (2018). Una visión a la escritura académica colaborativa en la educación superior: estudio de casos. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 95.
Regueiro Rodríguez, M. L., & Sáez Rivera, D. M. (2013). El español académico: guía práctica para la elaboración de textos académicos. Arco-Libros.
Romero González, A. N., & Álvarez Álvarez, M. (2020). La escritura académica de estudiantes universitarios de Humanidades a partir de sus producciones. Estudio transversal. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 395-418.
Sharan, S., & Sharan, Y. (1992). Expanding cooperative learning through group investigation. Teacher's College Press.
Torres Perdigón, A. (2017). Leer y escribir en la universidad: una experiencia desde una concepción no instrumental. Estudios Pedagógicos, 43(1), 311–329.
UAEH. (2019). Reglamento de Titulación de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://www.uaeh.edu.mx/adminyserv/dir_generales/juridica/pdf/2019/Reglamento-titulacion-Acta-348.pdf
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Rosamary Selene Lara Villanueva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.