Methodological Congruence Matrix as a tool to manage the research process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital337

Keywords:

Methodological Congruence Matrix, tool, management, research process, higher education

Abstract

Effective research project management is essential for success and the generation of significant outcomes This article presents the Methodological Congruence Matrix (MCM) as a key tool for researchers and professionals, providing a practical and strategic guide that facilitates the management of research projects. The aim is to provide researchers and professionals with a practical and strategic guide for the management of research projects, highlighting the methodological design as a fundamental pillar through the implementation of a matrix as a tool that ensures the coherent and effective alignment of each step of the investigative process. A documentary method was used to explore the methodological process in the research, reviewing various sources. After implementing the MCM, students' perceptions of its usefulness and applicability were analyzed using descriptive statistics. The MCM was continuously improved based on its application in research projects of bachelor's, master’s, and doctoral students. The results show a high acceptance and positive perception of the MCM at all academic levels, reflecting an auspicious evaluation of this methodological tool. In conclusion, the MCM is a valuable guide that ensures the coherence and effectiveness of the research process, improving the quality and success of research projects.

References

Aranda, T., & Araújo, E. G. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Documento de trabajo. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25291w/Campoy_Tecnicas_e_instrum_cualita_recogidainformacion.pdf

Arias Gonzáles, J. L. (2021). Guía para elaborar el planteamiento del problema de una tesis: el método del hexágono. Revista Arbitrada: Orinoco, Pensamiento y Praxis, (13), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7798562

Ariza, D. A. (2017). Efectividad de la gestión de los proyectos: una perspectiva constructivista. Obras y proyectos, (22), 75-85. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-28132017000200075&script=sci_arttext

Castillo-Allendes, A., & Fouillioux, C. (2021). Objetivos de intervención en voz: Una propuesta para su análisis y redacción. Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud, 3(1), 125-139. https://riics.info/index.php/RCMC/article/view/56/84

Coronel-Carvajal, C. (2023). Los objetivos de la investigación. Revista Archivo Médico de Camagüey, 27. https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9077/4534

Couto Corrêa, F. (2017). Gestión de datos de investigación. Editorial UOC.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. SAGE Publications.

Espinoza Freire, E. E. (2018). El problema de investigación. Conrado, 14(64), 22-32. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/808/816

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta. ed.). McGraw-Hill.

Méndez, I., Namihira, D., Moreno, L., & Sosa, C. (2001). El protocolo de investigación. Trillas.

Morales Salas, R. E. (2021). La divulgación de la ciencia en el siglo XXI. Emerging Trends in Education, 4(7). https://doi.org/10.19136/etie.a4n7.4457

Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y diseños de investigación cuantitativa. Documento de trabajo. https://www.researchgate.net/profile/Gloria-Mousalli/publication/303895876_Metodos_y_Disenos_de_Investigacion_Cuantitativa/links/575b200a08ae414b8e4677f3/Metodos-y-Disenos-de-Investigacion-Cuantitativa.pdf

Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and practice. SAGE Publications.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. SAGE.

Ramos Montiel, R. R., Cabrera Cabrera, G. E., Urgiles Urgiles, C. D., & Jara Centeno, F. E. (2018). Aspectos metodológicos de la investigación. Reciamuc, 2(3), 194-211. https://www.reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/111

Robles Pastor, B. F. (2019). Población y muestra. Pueblo continente, 30(1), 245-247. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/1269

Tamayo, M. (2001). El proceso de la investigación científica. Editorial Limusa.

Vizcaíno Zúñiga, P. I., Cedeño Cedeño , R. J., & Maldonado Palacios , I. A. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Walker, R. (1989). Métodos de investigación para el profesorado. Ediciones Morata.

Wallace, W. (2014). Gestión de proyectos. Documento de trabajo. Edinburhg Business School. Heriot-Watt University. https://ebs.online.hw.ac.uk/documents/course-tasters/spanish/pdf/pr-bk-taster.pdf

Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (Vol. 5). SAGE publications.

Zafra Galvis, O. (2006). Tipos de investigación. Revista Científica General José María Córdova, 4(4), 13-14. https://www.redalyc.org/pdf/4762/476259067004.pdf

"Methodological Congruence Matrix as a  tool to manage the research process"

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

21-06-2024

How to Cite

Morales Salas, R. E. (2024). Methodological Congruence Matrix as a tool to manage the research process. Transdigital, 5(9), e337. https://doi.org/10.56162/transdigital337

Issue

Section

Research reports

Categories