Illusio and Hexis: An approach to university digital culture from the voices of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital321

Keywords:

digital culture, digital capital, educational digital technology, technological mediations, digital accountability

Abstract

For this research, Bourdieu's concepts Illusio and Hexis were used. Illusio or internalization refers to the interest, mental disposition and expectations that motivate the individual to act in a certain context and Hexis or externalization are the behaviors, challenges, and manifestations in a context. 285 students from two bachelor’s degrees at the Autonomous University of Baja California Sur, Mexico were selected. A questionnaire on digital culture was developed with a structure based on general profile, institutional context, student digital capital and aspects of internalization and externalization, with multiple choice and open response questions. The digital capital of the students was estimated through the digital tools, resources, and services they have. It was identified that the university must improve and update its technological infrastructure. The production of content and the educational use of resources and services is a practice that almost all students carry out. It was concluded that digital culture has different meanings, but most students agree on the importance of technologies as educational support.

References

Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Sociológica, 5(2), 11-17.

Bourdieu, P. (2011). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo Veintiuno.

Casillas, M., Ramírez, A. & Ortiz V. (2013, 18-22 de noviembre). El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición [Sesión de congreso]. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Guanajuato, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v12/doc/1750.pdf

Copertari, C., & de Souza Lima, C. (2023). La educación en la era tecnológica: Práctica de enseñanza mediada por las tecnologías digitales en la educación del siglo XXI. Revista Científica Educ@ção, 8(13), 1-15. https://doi.org/10.46616/rce.v8i13.94

Creswell, J. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach. Sage publications https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_609332/objava_105202/fajlovi/Creswell.pdf

García-Hernández, G. (2022). Caracterización de la cultura digital universitaria. [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Baja California].

George-Reyes, C. E., & Salado Rodríguez, L. I. (2020). Aproximación a la incorporación del capital digital en la escuela. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(25), 133-144.

Gutiérrez-Miranda, M. (2022). Representación, interpretación, significado e imagen. La complejidad de su análisis en el contexto de la cultura digital. En R. Ramírez et al. (Coords.) Representaciones interculturales. Apuntes desde arte, territorio y patrimonio (p. 27-52). Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Iglesias Granda, J. M. (2021). Tecnología y dominación desde la teoría social de Pierre Bourdieu. Bajo Palabra, (27), 273–290. https://doi.org/10.15366/bp2021.27.014

Jorge-Gasca, G., & Organista-Sandoval, J. (2023). La cultura digital universitaria: propuesta metodológica para su caracterización. Transdigital, 4(8), 1–20. https://doi.org/10.56162/transdigital192

Magallanes, Y. V., Donayre, J. A., Gallegos, W. H., & Maldonado, H. E. (2021). El lenguaje en el contexto socio cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 8330(51), 25-35. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf

Espinal-Monsalve, N. E., Ramos-Ramírez, A. D., & Gómez, L. Y. (2020). Poniendo a prueba la teoría de la reproducción del capital cultural en Colombia. Caso de las artes escénicas, conciertos y cine. Lecturas de economía, (92), 101-131.

Nulley-Valdés, T. (2022). Leyendo Bourdieu en Casanova: teoría de campo, illusio y habitus. Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought, 5(1), 7–29. https://doi.org/10.30827/tn.v5i1.22865

Regil, L. (2014). Cultura digital universitaria [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona].

Regil, L. (2020). Cultura digital Paradojas y metáforas para participar en su construcción. Horizontes educativos.

Romele, A., & Rodighiero, D. (2020). Digital Habitus or Personalization Without Personality. HUMANA.MENTE Journal of Philosophical Studies, 13(37), 98-126.

UABCS. (2019). Plan de Desarrollo Institucional 2019-2023. Universidad Autónoma de Baja California Sur.

Vázquez, J. (2022). Poder simbólico, illusio y afectividad en la sociología de Pierre Bourdieu. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 29, 1-26. https://doi.org/10.29101/crcs.v29i0.17878

"Illusio and Hexis: An approach to university digital culture from the voices of students"

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

13-05-2024

How to Cite

Garcia Hernandez, G., López Ornelas, M., & Organista Sandoval, J. (2024). Illusio and Hexis: An approach to university digital culture from the voices of students. Transdigital, 5(9), e321. https://doi.org/10.56162/transdigital321

Issue

Section

Research reports

Categories