Assertive organizational communication in the performance of a Higher Education Institute
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital320Keywords:
organization, assertive communication, human capital, higher education instituteAbstract
Assertive communication represents a skill that can be learned and taught from the educational system. Likewise, in the business field, contributes to the creation of a positive institutional image, improves the attitude of human capital towards obtaining results and transmits the importance of the activity carried by each member. The research was carried at the Cadereyta Campus of the Autonomous University of Querétaro, specifically in the FAA, involving 18 teachers and administrators as actors, with the objective of determining whether assertive communication is essential for the performance of an organization, in this case an HEI, or if on the contrary, it has no influence. It was developed a questionnaire of 15 questions focused on three study variables. These variables emerged as a result of a preliminary investigation, during which an analysis of the theoretical and conceptual framework of the master's thesis research was carried out. As result of the survey, it was obtained a strong belief in the importance of coherence between visual, verbal and vocal aspects to achieve effective assertive communication.
References
Bernal-Álava, Á. F., Cañarte-Vélez, C. R., Macias-Parrales, T. M., & Ponce-Castillo, M. Á. (2022). La comunicación asertiva y su aporte en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Polo del Conocimiento, 7(4), 682-695. https://doi.org/10.23857/pc.v7i4.3850
Bohórquez Guamán, V. del R., Vargas León, M. del R., & Cedillo Zuriaga, M. M. (2023). La comunicación asertiva en el área institucional. Sinergia Académica, 6(2), 45-70. https://doi.org/10.51736/sa.v6i2.120
Caballero-Velázquez, E., Cruz-Palacios, Y., & Otero-Góngora, Y. (2018). La comunicación asertiva: un método de estimulación en la formación del profesional pedagógico. Revista Luz, 17(4), 15-21.
Campos Freire, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social, 11(63), 277-286.
Egúsquiza Pereda, O. (2000). La asertividad: Modelo de Comunicación en las Organizaciones. Quipukamayoc, 7(14), 119-129. https://doi.org/10.15381/quipu.v7i14.5704
García Alcaraz, F., Alfaro Espín, A., Hernández Martínez, A., & Molina Alarcón, M. (2006). Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, 5(1), 232-236.
Hernández-Carrera, R. M. (2019). La comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje: su papel en el aula como herramienta educativa. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas, (41), 133-155.
Herranz de la Casa, J. M., & García Caballero, S. (2021). La comunicación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las organizaciones de la Economía Social. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (101), 165-191. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.101.18393
Lachira Estrada, D. S., Luján Vera, P. E., Mogollón Taboada, M. M., & Silva Juárez, R. (2020). La comunicación asertiva:una estrategia para desarrollar las relaciones interpersonales. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 2(3), 72-82. https://doi.org/10.38186/difcie.23.06
Lara Mazón, L. M. (2022). La comunicación asertiva como herramienta para mejorar el clima laboral de las instituciones educativas. Sinergia Académica, 4(1), 41-70. https://doi.org/10.51736/sa.v4i1.50
Lesmes Silva, A. K., Barrientos-Monsalve, E. J., & Cordero Díaz, M. C. (2020). Comunicación asertiva ¿estrategia de competitividad empresarial? Aibi revista de investigación, administración e ingeniería, 8(1), 147-153. https://doi.org/10.15649/2346030X.757
Petrone, P. (2021). Principios de la comunicación efectiva en una organización de salud. Revista Colombiana de Cirugía, 36(2), 188-192. https://doi.org/10.30944/20117582.878
Prieto-López, Y., & Loor-Ávila, B. A. (2021). Un acercamiento a la comunicación asertiva y su incidencia en la producción académica y científica de los estudiantes de Metodología de Investigación en la Facultad de Marketing y Comunicación-Universidad ECOTEC. 593 Digital Publiser CEIT, 6(6-1), 549-562. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.6-1.910
Roca, E. (2014). Cómo mejorar tus habilidades sociales: programa de asertividad autoestima, e inteligencia emocional. ACDE. https://www.cop.es/colegiados/PV00520/pdf/Habilidades%20sociales-Dale%20una%20mirada.pdf
Sánchez Vega, K., & Ospina Nieto, Y. (2020). La comunicación asertiva como función integradora de la práctica gerencial. Colección Académica de Ciencias Sociales, 1(1), 13-39. https://revistas.upb.edu.co/index.php/cienciassociales/article/view/4637
Subiela García, J. A., Abellón Ruiz, J., Celdrán Baños, A. I., Manzanares Lázaro, J. Á., & Satorres Ramis, B. (2014). La importancia de la Escucha Activa en la intervención Enfermera. Enfermería Global, (34), 276-292.
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Ma. Guadalupe Montes Reséndiz, Jehudaniel Reséndiz Martínez, María Isaura Morales Pulido
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.