Assertive communication in virtual learning environments
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital288Keywords:
Virtual learning environments, Assertive communication, Virtual education, Higher education., Higher educationAbstract
Virtual Learning Environments (VLE) have become an excellent option for the development of courses in both face-to-face and virtual and hybrid modes, with communication between participating agents being a crucial element in the teaching-learning process. The aim of this research was to know the type of communication that has prevailed in virtual classes to look for strategies that allow assertive communication to be resumed. A sample of 192 students from the humanities area of ??the Universidad Veracruzana-Veracruz Region was considered. A quantitative methodology with descriptive scope. For data collection, a multiple-choice questionnaire with ten items was applied, with an Alpha of .873. The findings indicate that the communication style that has prevailed is passive, with 56.7%, with a neutral type of interrelation between teachers and students. It makes important to visualize actions that lead us to promote assertive communication in AVA to make the process more efficient student learning process in virtual mode.
References
Arjona Gordillo, M. E., & Blando Chávez, M. (2007). Ambientes Virtuales de Aprendizaje. En J. Figueroa Nazuno, E. Vargas Medina & N. Cruz Cortés, Metodología para la Educación a Distancia, 9-18. Instituto Politécnico Nacional.
Calua Cueva, M. R., Delgado Hernández, Y. L., & López Regalado, Ó. (2021). Comunicación asertiva en e l contexto educativo: revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 10(4), 315–334. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1274
Cañas, D. C., & Hernández, J. (2019). Comunicación asertiva en profesores: diagnóstico y propuesta educativa. Praxis & Saber, 10(24), 143-165. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/8936
Castanyer, O. (1996). La asertividad. Expresión de una sana autoestima. Descleé de Brouwer.
Castro Miranda, G., & Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación: comunicación asertiva desde la psicología de la educación. Didasc@ lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1177
Duarte. J. (2005). Comunicación y convivencia escolar en la ciudad de Medellín, Colombia. Revista Iberoamericana de educación, 37, 135-154. https://rieoei.org/historico/documentos/rie37a07.pdf
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
Lesmes-Silva, A. K., Barrientos-Monsalve, E. J., & Cordero-Díaz, M. C. (2020). Comunicación asertiva ¿estrategia de competitividad empresarial? Aibi. Revista de investigación, administración e ingeniería, 8(1), 147-153.
Monje Mayorca, V., Camacho Camacho, M., Rodr, E., & Carvajal Artunduaga, L. (2009). Influencia de los estilos de comunicación asertiva de los docentes en el aprendizaje escolar. Psicogente, 12(21). https://doi.org/10.17081/psico.12.21.1188
Ocampo Ramírez, N. & Vázquez Sánchez, S. (2006). Método de Comunicación Asertiva. El método que acerca a las personas. Editorial Trillas.
Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. http://www.intjmorphol.com/wp-content/uploads/2017/04/art_37_351.pdf
Palomera, R., Fernández, B. P., & Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(2), 437-454.
Palomino Macavilca, J. S. (2020). La comunicación asertiva para mejorar los procesos de gestión educativa [Tesis de la Universidad Garcilaso de la Vega].
Quiñonez Fuentes, J. Z., & Moyano Arcos, G. (2019). La asertividad como estilo de comunicación en la formación del sujeto educador. Revista Scientific, 4(edición especial), 68–83. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.E.4.68-83
Sanabria, I. (2020). Educación virtual: oportunidad para «aprender a aprender». Análisis Carolina, (42), 1.
Suárez Urquijo, S. L., Flórez Álvarez, J., & Peláez, A. M. (2019). Las competencias digitales docentes y su importancia en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Reflexiones y Saberes, (10), 33-41.
Valdivia, J. B., Zúñiga, B. R., Orta, M. A. P., & González, S. F. (2020). Relación entre autoestima y asertividad en estudiantes universitarios. Tlatemoani: revista académica de investigación, 11(34), 1-26.
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Francisca Mercedes Solis Peralta, Gustavo Antonio Huerta Patraca, Carlos Esteban Hernández Martínez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.