Is this digital violence? First research findings at TecNM Queretaro campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital229

Keywords:

digital violence, university students, TecNM

Abstract

Structural violence against women in Mexico is also experienced in digital environments. To find out how higher education students recognize this form of violence, a quantitative investigation was carried out. The aim was to design a socio-digital education intervention strategy capable of preventing and eradicating gender violence in digital environments. 318 surveys were carried out at the National Technological of Mexico Queretaro campus, with a male participation of 61%; and 39% women. Among the outstanding findings, it stands out that the university community has been a spectator of acts of digital violence in three large categories in which the largest number of victims or witnesses are identified: control, harassment and reception of offensive messages, which reproduce gender stereotypes, or who seek to harm people in varying degrees and ways. Although men and women claim to have been victims of digital violence, when the aggressors are inquired about, it is discovered that they are the ones who are most often attacked. The student community is interested in the criminal consequences of acts of digital violence; they are unaware of the routes of action in case of experiencing digital violence; They raise the need to implement informative workshops and talks on digital violence that involve cybersecurity and self-esteem. They also suggest support and listening spaces for victims of digital violence.

References

Alberdi, I. (2005). Cómo reconocer y cómo erradicar la violencia contra las mujeres. En Violencia cero: Programa de prevención de la obra social de La Caixa. Obra social. Fundación la Caixa, pp. 10-87.

Aragón-Macías, L., Arras-Vota, A., & Tarango, J. (2023). Cultura de género en instituciones de educación superior: percepción del personal docente. La ventana. Revista de estudios de género, 7(57), 108-145. https://doi.org/10.32870/lv.v7i57.7549

Arellano, J. (2022). Impunidad en violencia digital deriva en suicidios y feminicidios: Chávez Cardoso. https://www.elsoldecuernavaca.com.mx/policiaca/impunidad-en-violencia-digital-deriva-en-suicidios-y-feminicidios-chavez-cardoso-8582893.html

Becerril Martínez, W., Lemus Pool, M. C., Cruz Sánchez, I., & Pedraza-Bucio, C. (2023). Notas sobre una propuesta para el diagnóstico de violencia digital de género en las universidades. Transdigital, 4(8), 1–31. https://doi.org/10.56162/transdigital238

Bourdieu, P. (2003). La dominación masculina Anagrama.

Cava, M. J., & Buelga, S. (2018). Propiedades psicométricas de la Escala de Ciber-Violencia en Parejas Adolescentes (Cib-VPA). Suma Psicológica, 25(1), 51–61. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n1.6

Chargoy, R. (2022). Normalizar la violencia es un acto de complicidad con el crimen. Gaceta UNAM. https://www.gaceta.unam.mx/normalizar-la-violencia-es-un-acto-de-complicidad-con-el-crimen/

Cortazar, F. (2019). Acoso y hostigamiento de género en la Universidad de Guadalajara. Habla el estudiantado. La Ventana, Revista de estudios de género, 6(50), 175-204.

Donoso-Vázquez, T. (2018). Las ciberviolencias de género, nuevas manifestaciones de la violencia machista. En Donoso-Vázquez, T. & Rebollo-Catalán, A. (Coords), Violencias de género en entornos digitales (pp. 12-19). Editorial Octaedro.

Facebook. (2023, abril 14). Fotos o videos que vulneran tu privacidad. https://www.facebook.com/help/428478523862899

Galindo, A., & Lozano, A. (2022). Movimiento Universitario y violencia de género. La ventana, Revista de estudios de género, VI(56), 301–330. https://doi.org/10.32870/lv.v6i56.7511

INEGI. (2021). Módulo sobre Ciberacoso. MOCIBA 2021. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/mociba/2021/doc/mociba2021_resultados.pdf

Jackson, N. A. (2007). Encyclopedia of Domestic Violence. Routledge Press. https://doi.org/10.4324/9780203942215

Lagarde, M. (2005). El feminicidio, delito contra la humanidad. En Feminicidio, Justicia y Derecho. Comisión Especial para Conocer y dar Seguimiento a las Investigaciones Relacionadas con los Feminicidios en la República Mexicana.

Lévy, P. (1999). Ciencia, tecnología y sociedad. En Anthtopos (Ed.), Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Universidad Autónoma Metropolitana.

Pedraza, C. (2021). Silencio en un clic: la violencia de género en las redes sociodigitales como mecanismo inhibidor de la participación política de las mujeres. En Miradas para una ciudadanía emergente: encuentros y desencuentros en el escenario digital (pp. 67–85).

Pérez del Campo, A. M. (2008). Origen y transmisión de la violencia de género. En Segundo, T. (Dir). Violencia de Género. Una visión multidisciplinar (pp. 19-45). Centro de Estudios Ramón Areces.

TECNM (2022). Informe de rendición de cuentas 2022. https://queretaro.tecnm.mx/informe-rendicion-de-cuentas-2022/

Terrón, A. (2012). Celos patológicos. https://www.psicologiaamayaterron.com/celos-patologicos

Twitter. (2023, abril 14). Centro de Ayuda. Las Reglas de Twitter. https://help.twitter.com/es/rules-and-policies/twitter-rules

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

27-07-2023

How to Cite

Juvera Ávalos, J., Salinas Esparza, M. del C., & Cruz-Sánchez, I. (2023). Is this digital violence? First research findings at TecNM Queretaro campus. Transdigital, 4(8), 1–18. https://doi.org/10.56162/transdigital229

Issue

Section

Special issue

Categories