Effects of the Covid-19 pandemic on the academic activities of High School students
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital203Keywords:
COVID-19 pandemic, academic performance, high school studentsAbstract
This quantitative and descriptive research was conducted among high school students at the San Juan del Río campus of the Autonomous University of Querétaro. The aim was to answer two research questions: what are the effects of the Covid-19 pandemic on the development of high school students' academic activities? And, is it possible to categorize these consequences into a positive or negative aspect? A virtual survey designed with the Google Forms application was applied to a representative sample of 74 randomly selected students from the first, third, and fifth semesters in the morning and evening shifts, with an age range of 15 to 18 years. The findings suggest that there were indeed health effects, mainly psychological; educational technology was generally well received, but was also distracting; there was a lack of timely communication between teachers and students during the period of social confinement; and those students with good academic performance knew how to perform a state of flow, unlike those who had poor performance, who felt anxiety and anguish.
References
Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. RLEE Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, L(número especial), 343–352. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/4944
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
DOF (03 de febrero de 2020). Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590157&fecha=23/03/2020#gsc.tab=0
Edel Navarro, R. (2004). El concepto de enseñanza aprendizaje. REDcientífica. https://aaym.files.wordpress.com/2011/06/redcientc3adfica-el-concepto-de-ensec3b1anza-aprendizaje.pdf
Gervacio Jiménez, H., & Castillo Elías, B. (2020). Desafíos educativos que enfrenta el Colegio Nacional de Educación Profesional Técnica ante la pandemia sanitaria Covid-19. Revista del Centro de Investigación de la Universidad La Salle, 14(53), 45-66. https://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/1885
Goleman, D. (2009). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. Editorial Vergara.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, L.P. (2010). Metodología de la investigación. 5ta. Edición. McGraw-Hill Interamericana.
Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafios de la escuela del siglo XXI. Cieg, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176-187. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf
IMSS (2021). Los problemas de salud mental a consecuencia de la pandemia son atendidos por el IMSS. Sitio web Acercando el IMSS al ciudadano. https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202107/301
Landero, R. & Villareal, M. (2007). Consumo de alcohol en estudiantes en relación con el consumo familiar y de los amigos. Psicología y Salud, 17, 17-23.
Orcasita Pineda, L. T., & Uribe Rodríguez, A. F. (2010). La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(2),69-82. https://doi.org/10.21500/19002386.1151
Pineda, R., García, M., Ochoa, A., & Hernández, J. (Eds.), Análisis y perspectivas sobre la pandemia de COVID-19 en Querétaro (1a ed.). Universidad Autónoma de Querétaro. https://www.uaq.mx/docs/Analisis_Perspectivas_COVID-19_Queretaro.pdf
Rodríguez, J. L. (2021). Los estudiantes adolescentes sufren los efectos de un largo año de pandemia. The conversation: https://theconversation.com/los-estudiantes-adolescentes-sufren-los-efectos-%20de-un-largo-ano-de-pandemia-156177
UNICEF (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. U-Report. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-jóvenes#:~:text=Un%20reciente%20sondeo%20realizado%20por,de%20Latinoamérica%20y%20el%20Caribe.&text=El%20sondeo%20rápido%20amplificó%20las,y%20territorios%20de%20la%20región
UAQ (2020). Lineamientos de observancia general ante la contingencia de COVID-19. https://www.uaq.mx/f_ingenieria/images/Assets_web_ing/2020/03/LineamientosContingencia.pdf
UAQ. (s.f.). Escuela de Bachilleres. https://bachilleres.uaq.mx/
Vargas Trujillo, E., Henao, J., & González, C. (2007). Toma de decisiones sexuales y reproductivas en la adolescencia. Acta Colombiana de Psicología, 10(1), 49–63. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/236
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Diana Luz Pérez Hernández, María Isaura Morales Pulido, Juan Carlos Garfias Sánchez, Francisco Sánchez Rayas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.