Effects of the Covid-19 pandemic on the academic activities of High School students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital203

Keywords:

COVID-19 pandemic, academic performance, high school students

Abstract

This quantitative and descriptive research was conducted among high school students at the San Juan del Río campus of the Autonomous University of Querétaro. The aim was to answer two research questions: what are the effects of the Covid-19 pandemic on the development of high school students' academic activities? And, is it possible to categorize these consequences into a positive or negative aspect? A virtual survey designed with the Google Forms application was applied to a representative sample of 74 randomly selected students from the first, third, and fifth semesters in the morning and evening shifts, with an age range of 15 to 18 years. The findings suggest that there were indeed health effects, mainly psychological; educational technology was generally well received, but was also distracting; there was a lack of timely communication between teachers and students during the period of social confinement; and those students with good academic performance knew how to perform a state of flow, unlike those who had poor performance, who felt anxiety and anguish.

References

Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. RLEE Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, L(número especial), 343–352. http://ri.ibero.mx/handle/ibero/4944

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

DOF (03 de febrero de 2020). Secretaría de Gobernación. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590157&fecha=23/03/2020#gsc.tab=0

Edel Navarro, R. (2004). El concepto de enseñanza aprendizaje. REDcientífica. https://aaym.files.wordpress.com/2011/06/redcientc3adfica-el-concepto-de-ensec3b1anza-aprendizaje.pdf

Gervacio Jiménez, H., & Castillo Elías, B. (2020). Desafíos educativos que enfrenta el Colegio Nacional de Educación Profesional Técnica ante la pandemia sanitaria Covid-19. Revista del Centro de Investigación de la Universidad La Salle, 14(53), 45-66. https://repositorio.lasalle.mx/handle/lasalle/1885

Goleman, D. (2009). La inteligencia emocional: Por qué es más importante que el cociente intelectual. Editorial Vergara.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, L.P. (2010). Metodología de la investigación. 5ta. Edición. McGraw-Hill Interamericana.

Hurtado Talavera, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafios de la escuela del siglo XXI. Cieg, Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 44, 176-187. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf

IMSS (2021). Los problemas de salud mental a consecuencia de la pandemia son atendidos por el IMSS. Sitio web Acercando el IMSS al ciudadano. https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/202107/301

Landero, R. & Villareal, M. (2007). Consumo de alcohol en estudiantes en relación con el consumo familiar y de los amigos. Psicología y Salud, 17, 17-23.

Orcasita Pineda, L. T., & Uribe Rodríguez, A. F. (2010). La importancia del apoyo social en el bienestar de los adolescentes. Psychologia. Avances de la disciplina, 4(2),69-82. https://doi.org/10.21500/19002386.1151

Pineda, R., García, M., Ochoa, A., & Hernández, J. (Eds.), Análisis y perspectivas sobre la pandemia de COVID-19 en Querétaro (1a ed.). Universidad Autónoma de Querétaro. https://www.uaq.mx/docs/Analisis_Perspectivas_COVID-19_Queretaro.pdf

Rodríguez, J. L. (2021). Los estudiantes adolescentes sufren los efectos de un largo año de pandemia. The conversation: https://theconversation.com/los-estudiantes-adolescentes-sufren-los-efectos-%20de-un-largo-ano-de-pandemia-156177

UNICEF (2020). El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes. U-Report. https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-jóvenes#:~:text=Un%20reciente%20sondeo%20realizado%20por,de%20Latinoamérica%20y%20el%20Caribe.&text=El%20sondeo%20rápido%20amplificó%20las,y%20territorios%20de%20la%20región

UAQ (2020). Lineamientos de observancia general ante la contingencia de COVID-19. https://www.uaq.mx/f_ingenieria/images/Assets_web_ing/2020/03/LineamientosContingencia.pdf

UAQ. (s.f.). Escuela de Bachilleres. https://bachilleres.uaq.mx/

Vargas Trujillo, E., Henao, J., & González, C. (2007). Toma de decisiones sexuales y reproductivas en la adolescencia. Acta Colombiana de Psicología, 10(1), 49–63. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/236

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

06-04-2023

How to Cite

Pérez Hernández, D. L., Morales Pulido, M. I., Garfias Sánchez, J. C., & Sánchez Rayas, F. (2023). Effects of the Covid-19 pandemic on the academic activities of High School students. Transdigital, 4(7), 1–16. https://doi.org/10.56162/transdigital203

Issue

Section

Research reports

Categories

Most read articles by the same author(s)