Digital Teaching Competencies and their integration with Google Workspace tools: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital163Keywords:
Google Workspace, Teaching Digital Competence, Higher Education, Information and Communication Technologies, ProfessorAbstract
Higher education is currently undergoing a transformative process, driven by new demands from the job market, social changes, and the technological revolution. In particular, the field of computer science is having a significant impact on science, culture, and education. Considering these developments, this study aims to present a synthesis of current research on digital teacher competencies and their integration with Google Workspace tools. The aim of this research is to improve pedagogical practice by incorporating technology tools in a structured way into the educational process. A literature review was conducted, involving 186 articles from electronic databases such as Dialnet, Redalyc, Scielo, and GoogleScholar. After the search process, 18 studies were selected for analysis. The results indicate that digital teacher competencies and Google Workspace technology tools have a positive impact on educational, research, and professional development.
References
Alonso, A. (2018). Project-Based Learning to Foster Preservice Teachers' Digital Competence. Revista latinoamericana de tecnología educative. RELATEC, 17(1), 9-24. https://doi.org/10.17398/1695-288X.17.1.9
Area, M., Gutiérrez, A., y Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Ariel.
Arzola, D., Loya, C., & González, A. (2017). El trabajo directivo en educación primaria: liderazgo, procesos participativos y democracia escolar. IE Revista de Investigación de la REDIECH, 7(12), 35-41.
Carrizo, D., & Moller, C. (2018). Estructuras metodológicas de revisiones sistemáticas de literatura en Ingeniería de Software: un estudio de mapeo sistemático. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(Supl. 1), 45-54. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000500045
Castellanos-Sánchez, A., & Martínez De la Muela, A. (2013). Trabajo en equipo con Google Drive en la universidad online. Innovación educativa 13(63), 75-94.
Coloma, C. (2015). Nuevos desafíos en la docencia universitaria. En Blanco y Negro, 6(1), 1-11. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/13724
Consejo de la Unión Europea. (2018). Diario Oficial de la Unión Europea. https:// eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
Dincer, S. (2018). Are preservice teachers really literate enough to integrate technology in their classroom practice? Determining the technology literacy level of preservice teachers. Education and Information Technologies, 23(6), 2699-2718. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9737-z
Durán, M. C., Prendes, M.P.E. & Guriérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19. 4.1359
Fernández-Batanero, J., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & García-Martínez, I. (2020). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 1-19. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827389
García, R. (2020). Entornos colaborativos. Valor 2.0. https://valor20.com/inspiracion/herramientas/entornos-colaborativos/
Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 74-83. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631
Halász, G. (2019). Designing and implementing teacher policies using competence frameworks as an integrative policy tool. European Journal of Education. https://doi.org/10.1111/ejed.12349
Hernández Sellés, N. (2013). Mediación del tutor en el diseño de trabajo colaborativo en Red: resultados de aprendizaje, vínculos en la comunidad virtual y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, (13), 20. https://doi.org/10.37382/indivisa.vi13.272
Huertas, C.A. (2018). Creation of 3D Animation Videos through Cooperative Learning in the EFL Classroom: Educational Innovation for Primary Education Teacher Training. Guiniguada, 27, 14-21.
INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente Octubre 2017. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
Kay, R. H. (2006). Evaluating Strategies Used to Incorporate Technology into Preservice Education: A Review Of the Literature. Journal of Research on Technology in Education, 38(4), 383-408. https://doi.org/10.1080/15391523 .2006.10782466
Khuntari, D. (2022). Analisis Usability Google Workspace for Education di Universitas Dengan System Usability Scale. Techno. Com., 21(1), 75-87.
Leyva-López, H. P., Pérez-Vera, M. G., & Pérez-Vera, S. M. (2018). Google Forms en la evaluación diagnóstica como apoyo en las actividades docentes. Caso con estudiantes de la Licenciatura en Turismo. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 84-111.
Marcovitch, J. (2002). La universidad (im)posible. Cambridge University Press.
Marshall, S. (2018). Shaping the University of the Future. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10- 7620-6
Martín-Herrera, I., Micaletto-Belda, J., P., & Polo-Serrano, D. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación universitarios de Comunicación. Apertura, 13(2), 106-123. http://dx.doi.org/10.32870/ Ap.v13n2.2029
Morales, M., Trujillo, J. M., & Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 103-117. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Moreno, A.J., & López, J. (2018). B-Learning Teaching Method for the Development of the Teaching and Learning Process: An Experience in the Subject Educational Processes and Contexts of the Master´s Degree in Teaching Compulsory Secondary and Upper Secondary School, Vocational Training. Proceedings, 2(21), 1-4. https://doi.org/10.3390/proceedings2211358
Moreno-Rodríguez, M.D., Gabarda-Méndez, V. & Rodríguez-Martín, A. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
Napal, M., Peñalva, A., & Mendioroz, A.M. (2018). Development of Digital Competence in Secondary Education Teachers' Training. Education Sciences, 8(3), 1-12. https://doi.org/10.3390/educsci8030104
Neri-Ayala, A., Ramos-Yovera, S., & Caro-Soto, F. (2020). Herramientas google en el aprendizaje de matemática financiera en los estudiantes universitarios. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(2), 429-444.
Nogueira, T. S. R., & Da Silva Terra, W. (2020). Uso do Google Classroom como recurso didático: um relato de experiência no ensino de Espectroscopia na região do infravermelho (IV). Vértices (Campos dos Goitacazes), 22(2), 273-297.
Nuraeni, N. (2021). Is Face-to-Face Learning Better than Online Learning? Teachers’ voice on the Use of Google Workspace. IDEAS. Journal of Language Teaching and Learning, Linguistics and Literature, 9(2), 37-52.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2020). Teaching in Focus #32. How prepared are teachers and schools to face the changes to learning caused by the coronavirus pandemic? https://www.oecd.org/education/talis/
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Panorama de la educación 2013: Indicadores de la OCDE. Santillana
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2020a). La mitad de la población estudiantil del mundo no asiste a la escuela: la Unesco lanza una coalición mundial para acelerar el despliegue de soluciones de aprendizaje a distancia. Unesco. https://es.unesco.org/news/mitad-poblacion-estudiantil-del- mundo-no-asiste-escuela-unesco-lanza-coalicion-mundial- acelerar
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2020b). Distance learning solutions. Unesco. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/ solutions
Rodríguez-García, A.M., Cáceres, M.P., & Alonso, S. (2018). The digital competence of the future teacher: bibliometric analysis of scientific productivity indexed in Scopus. IJERI. International Journal of Educational Research and innovation, (10), 317-333.
Rodríguez-García, A.M., Raso, F., & Ruíz-Palmero, J. (2019). Digital competence, higher education and teacher training: a meta- analysis study on the Web of Science. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (54), 54-65. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
Rodríguez-García, A.M., Trujillo, J.M., & Sánchez, J. (2019). Impacto de la productividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Complutense de Educación, 30(2), 623-646. https://doi.org/10.5209/RCED.58862
Rodríguez-García, A. M., Fuentes-Cabrera, A., & Moreno-Guerrero, A. J. (2019). Competencia digital docente para la búsqueda, selección, evaluación y almacenamiento de la información. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.3) 235-250.
Roig-Vila, R., Urrea-Solano, M., & Merma-Molina, G. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 197-220. http://dx. doi.org/10.5944/ried.24.1.27519
Saura, G., Díez Gutiérrez, E. J., & Rivera Vargas, P. (2021). Innovación Tecno-Educativa'Google'. Plataformas Digitales, Datos y Formación Docente. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 111-124.
Romero, E. G., San Román, J. A. R., & Oceja, J. F. S. (2018). Google es noticia. Transformación de los marcos informativos sobre Google en la prensa española. ICONO 14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes, 16(2), 27-50.
Torres-Flórez, D., Rincón-Ramírez, A. V., & Medina-Moreno, L. R. (2022). Competencias digitales de los docentes en la Universidad de los Llanos, Colombia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26) https://doi.org/10.22430/21457778.2246
Trujillo, J.M., & Raso, F. (2010). Formación inicial docente y competencia digital en la convergencia europea (EEES). Enseñanza & Teaching, (28), 49-77.
Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Revista "Cuadernos" 60(1).88-94
Villarreal-Villa, S., García-Guliany, J., Hernández-Palma, H., & Steffens- Sanabria, E. (2019). Competencias Docentes y Transformaciones en la Educación en la Era Digital. Formación Universitaria, 12,(6), 3-14. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003
Viñoles-Cosentino, V., Esteve-Mon, F. M., Llopis-Nebot, M. A., & Adell- Segura, J. (2021). Validación de una plataforma de evaluación formativa de la competencia digital docente en tiempos de Covid-19. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 87-106. https ://doi.org/10.5944/ried.24.2.29102.
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Lizeth Esmeralda Campa Rubio, Armando Lozano Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.