Descriptive analysis of the EGEL-COMPU exam and its academic testimony

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital154

Keywords:

EGEL-COMPU, academic performance, computer engineer

Abstract

This article refers to the analysis conducted on the results obtained in the EGEL-COMPU exam supported by computer engineers from a university center in western Mexico. The objective of the research addressed the need to find the relationship between the level of performance obtained by the students and the scores achieved in the areas: DSA, DSBDE and SPCT, which make up the exam. The longitudinal temporality study collected data from five generations (2013B-2017B), with a record of 132 students, in addition, the behavior of the data was demonstrated when the sex and average of the students were used as classifiers. The results that are exposed were needed when applying the holistic method as a guide to carry out the research and quantitative data analysis techniques based on the available, in this sense, the results show that there is a high connection between the testimony of performance achieved by the students and the DSA and SPCT areas; the graduation average of the students and the sex are not determining factors in the testimony obtained at CENEVAL. Finally, it is recommended to expand the investigation to find conclusions where other variables are considered.

References

Aguas García, N., Angélica, B., De La Torre, T., Sprock, A. S., Cesar, J., Mendoza, D., Lorena, B., y de La Torre, Z. (2016). Identificación de las variables asociadas al logro del Testimonio en el EGEL-ICompu-CENEVAL. En Hacia la transformación de la calidad en programas basados en TIC. CONAIC. http://hdl.handle.net/10872/17458

Aguilar, R., y Díaz, J. (2015). Desempeño histórico de estudiantes en el EGEL-ISOFT: El caso del primer programa de Ingeniería de Software en México. Educación y Ciencia, 4(44), 83–97. http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/issue/view/51/pdf_19

Aguilar Vera, R., y Díaz Mendoza, J. (2021). Análisis del Desempeño en la última década de los Egresados en Ciencias de la Computación de la FMAT-UADY en el EGEL-COMPU. Tecnología Educativa Revista CONAIC, 8(3), 131–142. https://doi.org/10.32671/terc.v8i3.228

Armando, R., Cámara, B., Alberta, A., Sáenz, C., Del, J., y Santiago Pérez, C. (2016). Desempeño de egresados de tecnologías de información en el examen general de egreso. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/261

Azzouni, A., y Parham-Mocello, J. (2021). Evaluation the current continuous improvement approach in ABET- Accredited computing programs. ITiCSE'21: Proceedings of the 26th ACM Conference on innovation in technology in computer science education, 1. Event Virtual Germany. https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/3430665

Bekkering, E., y Harrington, P. (2022). Redesigning assessment in the computer science program at a regionaal university. Information Systems Educational Journal, 20, 45-88. Obtenido de https://isedj.org/2022-20/n4/ISEDJv20n4p45.html.

Benítez-Cortés, R., Aguilar-Navarrete, P., Camacho-González, M., Torres-Covarrubias, V. (2015a). Programa de preparación de estudiantes para aplicar el Egel-ISoft: Caso Licenciatura en Sistemas Computacionales de la Universidad Autónoma de Nayarit. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 2(2), 258–267.

Benítez-Cortés, R. P., Aguilar Navarrete, P., Camacho González, Ma. F. Y., y Torres Covarrubias, V. J. (2015b). Experiencia de Implementación de una Evaluación Intermedia: Caso Licenciatura en Sistemas Computacionales de la Universidad Autónoma de Nayarit. Tecnología Educativa - Revista CONAIC, 2(1), 66. https://doi.org/https://doi.org/10.32671/terc.v2i1.169

Ceneval. (2020). Guía para el sustentante: Examen General para el Egreso de la Licenciatura en Ciencias Computacionales (14a ed.).

Conidea. (2022). Conidea. Consultores educativos. Obtenido de https://conidea.mx/la-evaluacion-estandarizada-un-instrumento-estrategico-para-los-docentes/.

Demarchi, G. D. (2020). La evaluación desde las pruebas estandarizadas en la educación en Latinoamérica. En contexto. Revista de investigación en Administración, Contabilidad, Economía y Sociedad, 8(13), 107-133. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/encontexto/article/view/716.

George, C. E. (2020). Pruebas estandarizadas y calidad de la educación en México, sexenio de 2012-2018. Revista universidad y sociedad, 12(4), 418-425. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-418.pdf.

Gonzalez-Marron, D., Enciso-Gonzalez, A., Karen Hernandez-Gonzalez, A., Gutierrez-Franco, D., Guizar-Barrera, B., y Marquez-Callejas, A. (2017). Evaluación de parámetros de encuesta de ingreso del CENEVAL para alumnos candidatos a ingresar al nivel superior, caso de estudio ITP. Research in Computing Science, 139, 135–147. https://www.rcs.cic.ipn.mx/2017_139/Evaluacion%20de%20parametros%20de%20encuesta%20de%20ingreso%20del%20CENEVAL%20para%20alumnos%20candidatos.html

Hurtado, J. (2012). El proyecto de investigación: Comprensión holística de la metodología y la investigación (7ma ed.). Quiron.

Martínez-Rizo, F. (2011). Evaluación educativa y pruebas estandarizadas. Elementos para enriquecer el debate. Publicaciones ANUIES (120), 1-12

Méndez Hernández, S., Martínez Lucero, E. O., Sevilla Caro, M., Ching Wesman, R., y Figueroa Villanueva, A. (2022). Análisis de los resultados del EGEL-Ceneval 2017-2019 de la licenciatura en Informática de la UABC. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 9(17), 15. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/893.

Moreno-Olivos, T. (2010). Lo bueno, lo malo y lo feo: las muchas caras de la evaluación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 84-97. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299123994006.pdf

Roblero Aguilar, S. S., y Orozco Aguirre, H. R. (2015). Pronóstico difuso del examen general de egreso de licenciatura para ingeniería en computación de la Universidad Autónoma del Estado de México. Research in Computing Science, 94, 45–58. http://hdl.handle.net/20.500.11799/80349

Solano, F. A., Pool, W. J., Guido, P., Chávez, D., & Zúñiga, A. (2022). Surgimiento y desarrollo de los exámenes generales para el egreso de la licenciatura (EGEL). Revista de evaluación e investigación educativa, 16-33. https://online.flippingbook.com/view/982300121/2/

Toscano De La Torre, B. A., Ponce Gallegos, C. J., Margain Fuentes, Ma. de L., y Vizcaíno Monroy, O. G. (2016). Estudio Exploratorio de los Resultados del EGEL-I-CENEVAL como Base para Identificar Factores que Determinan su Acreditación. Educateconciencia, 9(10), 64–82. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/221/347.

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

31-01-2023

How to Cite

Cornejo Gutiérrez, F., Franco Casillas, S., & Islas Torres, C. (2023). Descriptive analysis of the EGEL-COMPU exam and its academic testimony. Transdigital, 4(7), 1–16. https://doi.org/10.56162/transdigital154

Issue

Section

Research reports

Categories

Most read articles by the same author(s)