Telework in higher education in Latin America during and after the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital150

Keywords:

teleworking, higher education, COVID-19, Latinamerica

Abstract

The Covid - 19 pandemic changed the educational process around the world. For this reason, public and private educational institutions had to adopt the use of digital technologies to continue with their academic and administrative tasks. This paper describes the main actions that some universities in Latin America carried out during the period of confinement. In the case of Mexico, the actions that the Polytechnic University of Querétaro, Mexico, implemented under the teleworking model are described so as not to interrupt the operation of academic activities, administrative management, as well as the provision of services and student attention.

References

Arzuaga, S., Casablancas, S., Dari, N. (2021). La pandemia, las universidades y las prácticas de evaluación. Revista Virtualidad, Educación y Ciencia, 24 (12), 72-85.

Bedoya - Dorado, C., Murillo-Vargas, G., González-Campo, C. (2021). Gestión universitaria en tiempos de pandemia por Covid-19: análisis del sector de la educación superior en Colombia. Estudios Gerenciales, 37(159), 251-264.

Belmar, C., Fuentes, C., Jiménez, L. (2021). La educación chilena en tiempos de emergencia: educar y aprender durante la pandemia por Covid-19. Revista Saberes Educativos, 7, 1-25.

Corral, Y., Corral, I. (2020). Una mirada a la educación a distancia y uso de las TIC en tiempos de pandemia. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 14(1) 143–150. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/14.

Estrada, E. Gallegos, N., Mamani, H, Huaypar, K. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de Covid-19. Brazilian Journal of Rural Education, 5. e10237. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10237

Fernández, M., Chamizo, R., Sánchez, R. (2021). Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (52), 156–174. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10

Malo, S., Maldonado-Maldonado, A., Gacel, G., Marmolejo, F. (2020). Impacto del Covid -19 en la educación superior de México. Revista de Educación Superior en América Latina, 9–14. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/view/13402

Merchan, E., Mero, K. (2021). El teletrabajo en los procesos sustantivos de la educación superior: investigación, vinculación, gestión y docencia. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 14(4), 202-214. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/850.

Oliva, H. (2020). La Educación en tiempos de pandemias: visión desde la gestión de la educación superior. Disruptiva. https://www.disruptiva.media/la-educacion-en-tiempos-de-pandemias-vision-desde-la-gestion-de-la-educacion-superior/

Pérez-López, E., Vázquez, A., Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de Covid-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350.

Quintana Avello, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad?. Revista Internacional de Educación para La Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232.

Ramos, S., Bouzó, A., Santiviago, C. (2021). Estrategia de apoyo estudiantil en tiempos de pandemia. Revista Intercambios, 8(1). https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/262/236

Ruz-Fuenzalida, C. (2021). Educación virtual y enseñanza remota de emergencia en el contexto de la educación superior técnico-profesional: posibilidades y barreras. Revista saberes educativos, 6, 128-143.

Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21.

Umaña, A. (2020). Educación Superior en tiempos de Covid -19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas. 22, número especial.

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

12-12-2022

How to Cite

Lira Cortes, A. L., & Peredo Valderrama, I. (2022). Telework in higher education in Latin America during and after the Covid-19 pandemic. Transdigital, 3(6), 1–18. https://doi.org/10.56162/transdigital150

Issue

Section

Scientific essays

Categories