The teaching digital competence that defines the humanist teacher of the 21st century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56162/transdigital136

Keywords:

digital competence, humanism, teaching, technology

Abstract

Digital competence is an asset that teachers must have to interact in the digital world. In this article, recent reference frameworks on digital competence were analyzed with the purpose of identifying the main skills, aptitudes and roles that must be assumed by teachers in the 21st century. A systematic mapping of the literature was carried out that considered several aspects: the learning of information and communication technologies, pedagogy, the understanding of digital skills and their interrelation with research skills. The results indicate that digital humanism is a central and irreplaceable axis of contemporary teaching practice and that the use of technologies in learning processes is an important aspect to consider in teacher training. It is concluded that the success of the teacher is given by the cultivation of technological skills, by the inclusion of creative, investigative, and innovative strategies in the classroom, and that humanism and culture are essential for their professional development.

References

Aponte C. & Heredia, M. (2020). Competencias del profesor Global. Caja de herramientas para la Internacionalización del Currículo. Dirección de Cooperación y Desarrollo Internacionales. Institución Universitaria. https://www.itm.edu.co/wp-content/uploads/Relaciones_Internacionales/2020/competencias-del-profesor-global.pdf

Araya, V. & Orellana, X. (2018). Representaciones de docentes universitarios respecto a las TIC en la acción práctica: Algunas claves para el diseño de instancias formativas. Revista de Estudios y Experiencias en educación, 3, 45-58. http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/547/440

Arnove, R. (2020). Imagining what education can be post-COVID-19. Prospects. Comparative Journal of Curriculum, Learning, and Assessment, 48, (1-2), 1-8. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09474-1

Brockbank, A. & McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Ediciones Morata.

Cabero A, & Valencia, R. (2020). Y COVID-19 transformó el sistema educativo: reflexiones y experiencias para aprender. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, (15), 218-228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246

Camacho, L. (2014). Nuevos roles de los docentes en la educación superior: hacia un nuevo perfil y modelo de competencias con integración de las TIC. Revista Ciencia y Sociedad, 39(4), 601-640. http://dx.doi.org/10.22206/CYS.2014.V39I4.PP601-640

Camargo, E., Bonilla, E. & Melo, G. (2015). Competencias investigativas: desarrollo de habilidades para la construcción del conocimiento en la formación profesional. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 10(1), 1418-1426. http://www.theibfr.com/ARCHIVE/ISSN-1941-9589-V10-N1-2015.pdf

Campos, H. & Ramírez, M. (2018). Las TIC en los procesos educativos de un centro público de investigación. Apertura, 10(1), 56-70. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n1

Cantú, V., Glasserman, L. & Ramírez, M. (2019). Comportamiento métrico sobre evaluación de la educación en emprendimiento. Investigación Bibliote¬cológica: archivonomía, bibliotecología e información 33(79), 99-117. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.79.57902

Cardini A., Bergamaschi, A., D’ Alessandre, V., Torre, E. & Olliver, A. (2020). Educar en Pandemia: entre aislamiento y distancia Social. BID – Banco Interamericano de Desarrollo. Ministerio de Educación de Tucumán (educaciontuc.gov.ar). https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Educar-en-pandemia-Entre-el-aislamiento-y-la-distancia-social.pdf

Castañeda, L., Esteve, F. & Adell, J. (2018). ¿Por qué hace falta repensar y definir la competencia docente para el mundo digital? RED Revista de Educación a Distancia, (56), 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6

CEPAL–UNESCO (2020). Informe COVID-19 CEPAL UNESCO. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Clavijo, D. (2018). Competencias del docente universitario del Siglo XXI. Revista Espacios, 39(20), 22-37. https://www.revistaespacios.com/a18v39n20/a18v39n20p22.pdf

Covadonga de la Iglesia, M. (2019). Caja de herramientas 4.0 para el docente en la era de la evaluación por competencias. Revista Innovación Educativa, 19(80), 1665-2673. https://www.ipn.mx/assets/files/innovacion/docs/Innovacion-Educativa-80/Caja-de-herramientas-4-0-para-el-docente.pdf

Decreto 1330 (2019). Ministerio de Educación de Colombia. “Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015”. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-387348_archivo_pdf.pdf

George, C. & Salado, L. (2019). Competencias investigativas con el uso de las TIC en estudiantes de doctorado. Apertura, 11(1), 40-55. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1387

George, C. (2021). Mapeo sistemático sobre la aplicación de la obra de Pierre Bourdieu en la Educación Superior. Revista Fuentes, 23(2), 230-243. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.12307

IESALC-UNESCO. (2020). El Coronavirus-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Lerner, J. & Gil, L. (2001). El método Analítico en el Ámbito Pedagógico. Revista Universidad EAFIT, 37(123), 9-20. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/979

Lozano, Y., Rosales, A. & Giraldo, J. (2018). Competencias del Siglo XXI: ¿Cómo desarrollarlas mediante el uso de videojuegos en un contexto multigrado? Panorama, 12(23), 6-17. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191

Moher, D., Liberati, A., Tetzla, J. Altman, D., & The PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Plos Medicine. 6, e1000097. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Morales, J., Cote, M., Molina, I. & Rodríguez, S. (2019). Las TIC y su impacto en los resultados académicos: un análisis a partir del modelo TPACK. En Molina, A., Morales, J. & Rodríguez, S. Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 35–72). Universidad Sergio Arboleda. https://doi.org/10.22518/book/9789585511743/ch02

Moreno, A. (2019). Estudio bibliométrico de la producción científica en Web of Science: Formación Profesional y blended learning. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 56, 149-168. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.08

Orduz, M. (2020). La formación integral y la misión humanista de la Educación Superior en América Latina. Fundación Universitaria Juan N. Corpas. Centro Editorial. Ediciones FEDICOR.

Peirats, J., Marín, D. & Vidal, M. (2019). Bibliometría aplicada a la gamificación como estrategia digital de aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 60. http://dx.doi.org/10.6018/red/60/05

Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S. & Mattsson, M. (2008). Systematic Mapping Studies in Software Engineering. Proceedings of the 12th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering, 68–77.

Rodríguez, C. Fueyo, A. & Hevia, I. (2021). Competencias digitales del profesorado para innovar en la docencia universitaria. Estudios de casos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 61, 71-97. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86305

Rojas E. (2019). Ética en la tecnología educativa: una visión a la luz de textos filosóficos sobre la técnica. En Molina, A., Morales, J. & Rodríguez, S. Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 179–220). Universidad Sergio Arboleda. https://doi.org/10.22518/book/9789585511743/ch02

Salkind, N. (2018). Exploring Research. Pearson

Sinoara, R., Antunes, J. & Resende, O. (2017. Text mining and semantics: a systematic mapping study. Journal of the Brazilian Computer Society, 23(9), 7-22. http://doi.org/10.1186/s13173-017-0058-7

Skryabin, M., Zhang, J., Liu, L. & Zhang, D. (2015). How the ICT development level and usage influence student achievement in reading, mathematics, and science. Computers & Education, 85, 49-58. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131515000457

UNESCO (2008). Estándares de Competencia en TIC para Docentes. UNESCO.

UNESCO (2011). UNESCO ICT Competency framework for teachers. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475E.pdf

UNESCO (2011). UNESCO ICT Competency Framework for teachers. https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214694.pdf

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

World Economic Forum. (2020). 4 ways Covid-19 could change how we educate future generations. https://www.weforum.org/agenda/2020/03/4-ways-covid-19-education-future-generations/

Autor de correspondencia

El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *

Published

17-07-2022

How to Cite

George Reyes, C. E., Molina Bernal, I. A., & Uribe Uran, A. P. . (2022). The teaching digital competence that defines the humanist teacher of the 21st century. Transdigital, 3(6), 1–31. https://doi.org/10.56162/transdigital136

Issue

Section

Research reports

Categories