Graphic design in special school
A new didactic proposal for students with intellectual and cognitive disabilities
DOI:
https://doi.org/10.56162/transdigital102Keywords:
graphic design, didactics, disability, teaching, special schoolAbstract
This essay offers a reflective analysis of the personal experience of didactic work and digital literacy for young students with intellectual and cognitive disabilities. Our aim was to guide the specialization of complementary teaching of graphic design, facilitating the recognition of students with intellectual and cognitive disabilities. This methodology was designed through a series of planning guidelines to create new concepts of basic tools and digital content for special students. Likewise, the work plan for complementary teaching that facilitates the use of digital tools through Adobe Photoshopeducational software was proposed. Additionally, a brief analysis of didactic resources is presented to include the combination of strategic skills and the teaching-learning processes of two concepts: ability to visualize and usability tools; and a concept of technique. Finally, three conclusions of different criteria for graphic design are presented, especially for students with intellectual and cognitive disabilities using information and communication technologies, facilitating the great changes of strategies and techniques selected in Photoshop and, of course, the Feuerstein's model to associate the classroom climate and the motivation of the graphic arts activity.
References
Bernaschina, D. (2018). Arte en el silencio: Nueva experiencia hacia el rol del docente hipoacúsico bilingüe. Educación Artística Revista de Investigación, (9), 45-55. https://doi.org/10.7203/eari.9.12582
Bernaschina, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1), 40–52. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03
Bernaschina, D. (2020a). Arte Incluye Chilensis: ausencia de la formación profesional en situación de artista/docente Sordo en Chile. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 3, 115-133. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2020.i03.07
Bernaschina, D. (2020b). Arte digital en la Escuela Especial: Nueva perspectiva de la metodología artística y tecnológica para los estudiantes jóvenes chilenos. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 50-74. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/546
Bernaschina, D. (2021). Interacción pedagógica en las TIC: mediación inclusiva en el aula virtual. Etic@net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 171–192. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.15978
Castaño Casas, A. (2020). Análisis documental sobre pedagogía del diseño [Tesis de Grado, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. http://hdl.handle.net/11349/25125
Chan Guzmán, J. R. & Castro Acevedo, M. Á. (2015). Análisis y desarrollo de procesos en la gráfica y el dibujo artístico con tecnología digital. Jóvenes en la ciencia, 1(2), 1093-1098. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/527
Colorado Aguilar, B. L. & Edel Navarro, R. (2012). La usabilidad de las TIC: una visión didáctica y tecnológica. Congreso de Investigación de las Ciencias y Sustentabilidad. https://www.researchgate.net/publication/309536831_La_usabilidad_de_las_TIC_una_vision_didactica_y_tecnologica
Colorado Aguilar, B. L. & Edel Navarro, R. (2015). La usabilidad de TIC en la práctica educativa. Revista de Educación a Distancia, (30), 1-11. https://revistas.um.es/red/article/view/232611
Daniels, H. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Paidós.
Díaz-Herrera, S. A. (2020). Editores de imagen. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 7(14), 34-35. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/6114
Genís Vinyals, M. M. & Marimon Soler, J. M. (Ed.). (2018). Pedagogía y diseño en tiempos de transformación constante. Inmaterial. Diseño, Arte y Sociedad, 3(6), 5-21. https://raco.cat/index.php/Inmaterial/article/view/370966
Gutiérrez-Recacha, P. & Martorell-Cafranga, A. (2011). Las personas con discapacidad intelectual ante las TIC. Comunicar, 18(36), 173–180. https://doi.org/10.3916/c36-2011-03-09
Lara, J. (2018, 16 de febrero). Lo que el diseño gráfico debe aprender de la pedagogía [Blog]. Mijo! Brands. https://mijobrands.com/blog/2018/02/lo-que-el-diseno-grafico-debe-aprender-de-la-pedagogia/
López van-Dam Merino, S. (2019). Mecanismos de defensa e inteligencia límite [Tesis de Grado, Universidad Pontificia Comillas]. http://hdl.handle.net/11531/31805
Manent, C., Pérez N. & Stanziola, M. (2004). Delimitación conceptual de estrategias, técnicas y actividades en relación con las habilidades sociales. En Mª Luisa Sartori y Mónica Elisabeth Castilla (Comp.), Educar en la Diversidad ¿Realidad o Utopía? (pp. 265-274). San Juan: Editorial de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan.
Marquès Graells, P. R. (2013). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 2(1), 2, 1-15. https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2013/01/impacto-de-las-tic.pdf
Navas, L., García Fernández, J. M., Castejón, J. L., y Ivorra, S. (2013). Discapacidad Intelectual. En J. Castejón & L. Navas (Eds.). Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (pp. 377-406). San Vicente (Alicante): Editorial Club Universitario.
Psicofer. (2014). ¿Qué es la Inteligencia límite? Discapacidad Intelectual Límite [Blog]. http://www.psicofer.com/que-es-la-inteligencia-limite-discapacidad-intelectual-limite/
Rodríguez, C. (2015). Uso de las TIC para favorecer el proceso de aprendizaje de estudiantes con Discapacidad Intelectual en la Institución Educativa Nicolás Gómez Dávila, Bogotá, Colombia. Estudio de caso (Tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey). http://hdl.handle.net/11285/626577
Rodríguez Mendoza, R. M. (2016). La pedagogía del diseño gráfico basada en la investigación en diseño. Revisión bibliográfica. Iconofacto, 12(19), 254-267. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7543
Roque Aguilar, D., Jústiz Guerra. M. M. & Martínez González, L. G. (2020). Software educativo para estimular procesos cognitivos en niñas y niños con funcionamiento intelectual limítrofe. En A. Paz (Coord.). Libro de Actas del 1.er Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Repensando la formación de los profesionales de la Educación (pp. 453-457). Santo Domingo: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña.
Salvador-Carulla, L., García-Gutiérrez, J. C., Ruiz Gutiérrez-Colosía, M., Artigas-Pallarès, J., García Ibáñez, J., González Pérez, J., Nadal Pla, M., Aguilera Inés, F., Isus, S., Cereza, J. M., Poole, M., Portero Lazcano, G., Monzón, P., Leiva, M., Parellada, M., García Nonell, K., Martínez i Hernández, A., Rigau, E., & Martínez-Leal, R. (2013). Funcionamiento intelectual límite: guía de consenso y buenas prácticas. Revista de Psiquiatría y Salud Mental, 6(3), 109–120. https:// doi.org/10.1016/j.rpsm.2012.12.001
Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje: Teoría desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto.
Vygotsky, L. S. (2003). La imaginación y el arte en la infancia (9a ed.). Ediciones Akal.
Vygotsky, L. S. (2009). El desarrollo delo procesos psicológicos superiores (3a ed.). Crítica.
Vygotsky, L. S. (2013). Psicología del arte. Paidós.
Wertsch, J. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Paidós.
Downloads
Autor de correspondencia
El autor de correspodencia se identifica con el siguiente símbolo: *Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Diego Bernaschina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles in Transdigital are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Authors hold the copyright and retain publishing rights without restrictions.